Na początku sierpnia branżę obiegła informacja o nietypowym zamówieniu PKP Intercity na wagony specjalnego przeznaczenia. Jak się okazało, zapytanie ofertowe ogłoszono na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. Przewoźnik zakupi w ten sposób wagony do transportu żołnierzy. Resort tłumaczy, że do tej pory polskie wojsko bardzo często korzystało z tego typu pojazdów, z tą różnicą, że musiało pożyczać je z zewnątrz. Teraz ten problem ma być już zażegnany.
PKP Intercity zwróciło się do producentów taboru o udzielenie informacji na temat możliwości dostawy i przedstawienia ceny 8 wagonów pasażerskich, „dotychczas nie eksploatowanych”. Wagony mają mieć standardową długość 26,4 metra, przy czym 6 z nich ma być wagonami bezprzedziałowymi, a 2 „wagonami przedziałowymi specjalnymi do przewozu konwoju”. Dokładnie przedmiot zamówienia
opisujemy w oddzielnym tekście.
Po analizie parametrów technicznych, a przede wszystkim wyposażenia, łatwo można było stwierdzić, że wagony mają służyć wojsku. Jak się okazuje, wszystko odbywa się na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej. – Spółka Intercity szuka firmy, która dostarczy polskiej armii osiem nowych wagonów pasażerskich przeznaczonych do transportu żołnierzy – dwóch w wersji „wartowniczej” z 25 miejscami do spania oraz sześciu wagonów bezprzedziałowych z 72 miejscami do siedzenia – tłumaczy centrum prasowe resortu. Producenci taboru na składanie swoich ofert mają czas do 22 sierpnia 2017 r. – do końca dnia.
Mimo że PKP Intercity takich wagonów nie posiada, to nie oznacza to, że polska armia z tego typu pojazdów nie korzysta. – Polskie siły zbrojne, wzorem zdecydowanej większości armii na całym świecie, bardzo często wykorzystują transport kolejowy do przerzutu żołnierzy i wojskowego sprzętu, w tym uzbrojenia, zapasów paliw, wody, jedzenia, części zamiennych i amunicji, na różnego typu ćwiczenia i manewry – wyjaśnia Resort. Dodaje przy tym, że poza przewozami po Polsce, bardzo często koleją odbywa się przerzut sprzętu na potrzeby polskich kontyngentów wojskowych, które pełnią służbę w Europie, np. na Bałkanach. – Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich a jedynie wypożycza je od narodowych spółek kolejowych istnieje zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego na potrzeby Sił Zbrojnych – podkreśla Resort.