Poseł Tomasz Kostuś zwrócił się z pytaniem do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o zaawansowanie prac nad podniesieniem parametrów magistrali E30 pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. MIB udzieliło mu wyczerpujących informacji na temat obecnego statusu inwestycji, która ma być dofinansowana z unijnego funduszu CEF, choć nie znajduje się na liście podstawowej KPK.
Dzisiaj na 40-kilometrowym odcinku magistrali kolejowej E30, pomiędzy dwoma miastami jeździ się z prędkością od 60 do maksymalnie 100 km (na krótkim odcinku). M.in. dlatego szybkie pociągi poruszające się między Katowicami a Opolem i Wrocławiem w większości kursują linią 132, gdzie można poruszać się z prędkością od 100 do 120 km/h.
Ważny projekt na liście rezerwowej „podnosi pozycję negocjacyjną”Projekt modernizacji E30 na wspomnianym przez posła odcinku znajduje się na liście rezerwowej Kolejowego Programu Kolejowego, choć jest jedną z ważniejszych inwestycji trwającej obecnie perspektywy dofinansowań UE. Nie oznacza to, że nie będzie realizowana.
– Przeniesienie modernizacji linii między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem na listę rezerwową KPK poprawia pozycję negocjacyjną strony polskiej w toku III konkursu CEF, gdyż określa wstępną listą projektów do wsparcia, nie wskazując przedwcześnie ich priorytetu – wyjaśnia Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB. – Kwestia ta jest istotna z uwagi na specyfikę CEF – decyzję o przyznaniu dofinansowania podejmuje KE. Jednocześnie rozwiązanie to poprawia negocjacyjną pozycję Polski w dyskusji o zagospodarowaniu środków w ramach CEF, które nie zostaną wykorzystane przez inne kraje uprawnione do korzystania z Funduszu Spójności – ocenia urzędnik MIB. Mechanizm, który stosuje MIB szerzej „Rynek Kolejowy” opisał
tutaj.
Jak szybko pojedziemy?PKP PLK SA planuje rozpoczęcie prac projektowych w ramach dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych w formule „projektuj i buduj”. W przypadku pozyskania źródeł finansowania realizacja projektu planowana jest w latach 2017-2023.
Jak informuje MIB, PLK są w trakcie przygotowywania dokumentów przetargowych i przygotowywania postępowania przetargowego. Wartość całego zadania wynosi 628 500 000,00 zł netto. Projekt zakłada m.in. podniesienie prędkości dla pociągów pasażerskich do 160 km/h, a dla pociągów towarowych do 120 km/h z wykorzystanie istniejących budowli ziemnych i miejscowymi ograniczeniami prędkości na długości ok 30% odcinka. Przywrócone zostaną pierwotne parametry obiektów inżynieryjnych z uzyskaniem dopuszczalnego nacisku na oś 221 kN.
Warto przypomnieć, że województwo opolskie otrzymało w ostatnich tygodniach pierwsze z zamówionych regionalnych
elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls, które w przyszłości mają wykorzystywać swoje możliwość – kursując między Kędzierzynem-Koźlem, Opolem, Brzegiem i Wrocławiem z prędkością 160 km/h.
Powstanie nowy most nad OdrąW ramach inwestycji w Opolu na Odrze na linii kolejowej 132 przewiduje się pozostawienie jednego toru na istniejącym obiekcie oraz budowę nowego mostu dla drugiego toru. PLK obiecuje, że projekt budowlany będzie uzgadniana z władzami miasta Opola. – Będą one mogły zgłaszać swoje opinie i uwagi w toku prowadzonych postępowań o wydanie decyzji administracyjnych – informuje Andrzej Bittel.