Prezes PKP PLK zapowiada szybkie podpisanie umów z wykonawcami modernizacji linii Warszawa – Lublin. Już w czerwcu mają ruszyć prace m.in. w Puławach.
To był największy przetarg na prace modernizacyjne ogłoszony przez PKP PLK. Warte prawie 4 miliardy złotych postępowanie, ogłoszone jeszcze w 2015 roku, decyzją poprzedniego zarządu PLK
zostało podzielone na części. Na początku lutego, po wielu miesiącach oczekiwania
poznaliśmy oferty wykonawców.
Jak się okazało, przeprowadzony przed rokiem
podział postępowania na osiem części zamiast uprościć sprawę, skomplikował ją. Na najmniejszą część "F" zamówienia, wartą zaledwie 507 tys. złotych, nie zgłosił się żaden chętny. Do tego w wartych odpowiednio 12,3 mln zł i 4,8 mln zł częściach E i G oferty przekroczyły kosztorysy (
tutaj można znaleźć zestawienie ofert). Bardzo mało znaczące w skali całego postępowania kwoty mogły okazać się problemem.
Wystartuje bez opóźnieńPrezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapewnia, że opóźnień nie będzie, a zadania te nie są kluczowe dla terminu modernizacji linii kolejowej. – Podstawowe zadania związane z zamknięciami torowymi nie są zagrożone i będziemy podpisywać umowy z ich wykonawcami – zapowiedział prezes PLK
podczas konferencji dotyczącej planów inwestycyjnych na 2017 rok.
Jak wyjaśnił w odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego" Arnold Bresch, członek zarządu – dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK, wymienione zadania zostaną wyłączone z postępowania. – Planujemy ogłoszenie nowego zamówienia wspólnego na te prace – wyjaśnił.
Na początek PuławyTymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe informują już o harmonogramie planowanych prac. Jak wyjaśnia "RK" Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK, jedną z pierwszych lokalizacji, na których pojawią się w czerwcu robotnicy będą Puławy. Już za trzy miesiące rozpocznie się modernizacja stacji i dwóch przystanków w tym mieście. Jak informuje PLK, kompleksowo przebudowana zostanie stacja Puławy Miasto, gdzie
niedawno otwarto przebudowany dworzec. Wygodniejsze wsiadanie do pociągów umożliwi wyższy, zadaszony peron. Będzie wyposażony w funkcjonalne oświetlenie i ławki oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Całkowicie przebudowane zostanie podziemne przejście dla pieszych. Przystanek zostanie dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Kolejarze zamontują m.in. windę z tunelu na peron.
Na stacji Puławy zmodernizowane zostaną dwa perony. Będą nowe ławki, lepsze oświetlenie i wiaty. Czytelną informację pasażerską zapewni nowe oznakowanie i gabloty z rozkładem jazdy. Obiekt będzie dostosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Udogodnieniem dla rowerzystów będą stojaki umożliwiające bezpieczne pozostawienie jednośladów przy stacji. Na lepsze zmienią się też warunki obsługi na przystanku Puławy Chemia. W miejsce obecnego peronu wyspowego powstaną dwie zadaszone platformy jednokrawędziowe. Obie będą w pełni oznakowane i dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Bezpieczne dojście na perony zapewni nowe podziemne przejście dla pieszych. Na terenie powiatu puławskiego, oprócz stacji i przystanków, zmodernizowany zostanie m.in. most kolejowy nad kanałem Zakładów Azotowych w Puławach oraz przejazd kolejowy w pobliżu mostu. Prace w Puławach będą prowadzone od czerwca br. do końca 2018 r.
Zamknięcia torowe i objazdy
Na czas prac ruch pasażerski będzie prowadzony po jednym torze pomiędzy Pilawą a Garwolinem. Na pozostałych odcinkach modernizowanej trasy będzie obowiązywała komunikacja zastępcza. Pociągi z Lublina do Warszawy będą jeździły objazdem po linii Łuków – Lublin Północny (nr 30). Od początku 2019 r. składy wrócą na zmodernizowany odcinek od Pilawy do Lublina. Prace przeniosą się na odcinek Pilawa – Otwock i zakończą się rok później. Więcej na temat ruchu pociągów podczas modernizacji linii
piszemy tutaj.