PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii 405 na odcinku Szczecinek – Ustka. Postępowanie obejmuje projekt z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego o wartości ok. 200 mln zł, oraz zadanie ze środków budżetowych PKP PLK. Jakie nowe przystanki powstaną na linii i o ile przyspieszą pociągi?
Inwestycja ma poprawić jakość usług kolejowych na Pomorzu oraz integrację transportu kolejowego między województwem pomorskim i zachodniopomorskim. Jej efektem ma być skrócenie czasu podróży o około 12 min na 121 kilometrach linii. Obecnie na większości szlaku można jeździć z prędkością 90 km/h, z nielicznymi miejscowymi ograniczeniami do 40 km/h. Prace na linii sprawią, że pociągi pasażerskie przyspieszą do 100 km/h, a towarowe do 80 km/h.
Prace obejmą wymianę toru, przebudowę 47 obiektów inżynieryjnych, w tym m.in.: 8 wiaduktów, 4 mostów, 32 przepustów. Zbudowane będzie przejście pod torami w miejscowości Kępice i wyremontowane przejście w Miastku.
Nowe przystanki w Słupsku i UstcePowstaną także dwa nowe przystanki: Słupsk Strefa Ekonomiczna, przy wyjeździe ze Słupska w stronę Ustki, oraz Ustka Osiedle – który zlokalizowany blisko kilometr za obecną stacją Ustka. Z tego odcinka obecnie korzystają wyłącznie pociągi docierające na poligon w podusteckim Lędowie. Jest jedyny używany fragment linii kolejowej łączącej przed 1945 rokiem Ustkę ze Sławnem. Wydłużenie linii do przystanku Ustka Osiedle przybliży szybki dojazd do Słupska około 1500 osobom zamieszkały na osiedlu przy ul. Kościelniaka. Pozwoli też turystom na dojazd bardzo blisko Plaży Zachodniej (przystanek będzie znajdował się 800 metrów od niej), dotąd mniej popularnej. Niestety, modernizacja linii 405 nie przyniesie nic nowego w kwestii dostępu do portu morskiego. Obecnie nie ma zainteresowanych pracami nad fragmentem linii i bocznicą znajdującą się w porcie.
– Obiekty będą oświetlone i wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne, a perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym ułatwią ścieżki dotykowe – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
W 20 lokalizacjach, m.in. na stacjach Miastko i Ustka oraz przystankach kolejowych Słosinko, Biesowice, Gałęzinowo czy Mokrzyca podróżni zyskają wygodne perony, nowe oświetlenie, wiaty i ławki, zapewniające lepszą obsługę. Efektem prac ma być także lepsza dostępność do kolei dla osób o organicznej sprawności ruchowej, dzięki podwyższeniu peronów oraz montażowi pochylni ułatwiających wejście na perony.
Nowe urządzenia sterowania ruchemNa trasie między Szczecinkiem a Ustką przebudowane zostaną 53 przejazdy kolejowo – drogowe. Zaplanowano także nowe mijanki – wyposażone w stacyjne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Tych dotąd brakowało – po rezygnacji z pełnego wykorzystania systemu firmy Kapsch, w którą eksperymentalnie wyposażono linię 405. Niepełne dostosowanie tego systemu do warunków panujących na linii kolejowej pośrednio przyczyniła się do
wypadku kolejowego w KorzybiuPrace budowlane zaplanowano na lata 2017 – 2020. Zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym szacunkowy koszt inwestycji „Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa – Słupsk – Ustka” to 203 mln zł. Projekt ubiega się o finansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
– Dodatkowo w ramach przetargu realizowany jest projekt finansowany ze środków budżetowych, związany z zaprojektowaniem i wykonaniem zabudowy urządzeń srk na linii 405 na terenie województwa zachodniopomorskiego w ramach szerszego zadania: „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej” – pisze Mirosław Siemieniec.