Przed PKP PLK kolejny etap prac na linii kolejowej E20. Tym razem w ramach etapu trzeciego, kolejarze zlecą prace wokół Lokalnego Centrum Sterowania Terespol. Obejmą one stacje Biała Podlaska, Małaszewicze oraz Terespol. PKP PLK wyceniły ich modernizację za ponad 660 mln zł. Oferty wykonawców bardzo różnią się w czasie utrudnień jakie wywoła przebudowa.
Trzeci etap modernizacji linii kolejowej Siedlce – Terespol obejmie zaprojektowanie a następnie wykonanie przebudowy stacji Biała Podlaska, Małaszewicze oraz Terespol. To już ostatni etap modernizacji międzynarodowej magistrali E20 między Siedlcami a granicą z Białorusią. W ramach pierwszego etapu tego projektu zostały zmodernizowane odcinki szlakowe na linii Siedlce – Terespol. Drugi etap objął budowę lokalnego centrum sterowania w Łukowie (również z przebudową stacji w Siedlcach i Międzyrzecu Podlaskim).
Zaplanowane w ramach trzeciego etapu prace obejmują m.in.: przebudowę układów torowych wraz z podtorzem, przebudowę sieci trakcyjnej, modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym, przebudowę obiektów inżynieryjnych, przebudowę układów drogowych, budowę peronów i wyposażenie ich w elementy małej architektury, budowę nastawni, a także demontaż zbędnych elementów infrastruktury. Prace obejmą również wymianę 14 km torów i rozjazdów. W efekcie zrealizowanego projektu, prędkość pociągów na całym odcinku z Siedlec do Terespola zostanie podniesiona do 160 km/h.
PKP PLK planowały przeznaczyć na to zadanie 662,4 mln zł brutto. Udział w postępowaniu wzięły cztery podmioty. Wszystkie oferty zmieściły się w kosztorysie zamawiającego. Co więcej, wszyscy oferenci zadeklarowali zbieżny termin realizacji – 36 miesięcy – oraz okres gwarancji – 72 miesiące. Trakcja PRKiI zaproponowała najtańszą ofertę za 513,6 mln zł brutto. Jednak co więcej, wykonawca zadeklarował, że suma czasu zamknięć torowych w przypadku jego oferty to 1 612 godzin. Parametr ten jest o rząd wielkości niższy od pozostałych oferentów.
– Godziny zamknięć całodobowych są przez nas szczegółowo wyliczone w oparciu o rozwiązania, jakie mamy zamiar zastosować przy wykonaniu robót – komentuje Robert Kuczyński, dyrektor komunikacji Trakcji PRKiI.
Następna w kolejności oferta – Torpolu – opiewa na 543,7 mln zł brutto i 35 160 godzin zamknięć torowych. ZUE złożyło trzecią w kolejności ofertę cenową za 555,3 mln zł brutto i zadeklarowało 26 500 godzin zamknięć torowych. Najdroższą ofertę złożyło konsorcjum firm Budimex i PKP Energetyka – 660,4 mln zł brutto i 17 501 godzin zamknięć torowych.
Projekt pod nazwą „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” finansowany jest z
instrumentu unijnego CEF. Planowane lata realizacji inwestycji to 2017- 2020.