Trwają prace nad modernizacją odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki. Hiszpański wykonawca szuka pracowników na darmowej internetowej tablicy ogłoszeń, ale PKP PLK zapewnia, że nie ma powodów do niepokoju.
W styczniu PKP PLK
podpisały umowę z konsorcjum Viyas y Construcciones na przebudowę odcinka E30 Kraków Mydlniki – Krzeszowice. Przygotowania miały zacząć się już w lutym, a prace związane z wstrzymaniem ruchu zaplanowano na sierpień. Pisaliśmy o tym
tutaj.
Tymczasem na popularnej platformie darmowych ogłoszeń pojawiła się oferta zatrudnienia dla pracowników ogólnobudowlanych oraz torowych. Wymagane jest "doświadczenie w pracy na linii kolejowej". Jak czytamy, chodzi o pracę na linii E30 na odcinku Krzeszowice- Kraków Mydlniki.
Czy to, że wykonawca wciąż szuka pracowników nie martwi PKP PLK? – Proces rekrutacji, który realizuje wykonawca nie ma wpływu na jakość i tempo prowadzonych prac – zapewnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. Jak dodaje, realizacja zadania na dwutorowym odcinku linii kolejowej, o długości blisko 16 km między Krzeszowicami a Krakowem Mydlnikami, rozpoczęła się w lutym 2016 r. i potrwa do końca 2017 r.
Prace torowe ruszyły po ŚDM
Jak wyjaśnia Szalacha, W okresie od podpisania umowy do obecnego zamknięcia toru nr 2, na tym odcinku realizowane były prace, obejmujące: wycinkę drzew, przebudowę instalacji gazowych, wodociągowych i sieci teletechnicznych, które kolidowały z pracami inwestycyjnymi. Ponadto przystąpiono do przebudowy obiektów inżynieryjnych oraz dróg nie kolidujących z linią kolejową. Dokonano również przebudowy światłowodu biegnącego wzdłuż linii kolejowej, który warunkował rozpoczęcie prac torowych.
– Zgodnie z planem, 8 sierpnia br. (po zakończeniu Światowych Dni Młodzieży w Krakowie) zamknięty został tor nr 2 i ruch pociągów jest prowadzony dwukierunkowo po jednym torze. Wykonawca przystąpił do robót torowych zgodne z harmonogramem na torze nr 2 – podsumowuje. Firma zdemontowała już stary tor. Prowadzone są prace przed położeniem nowego - wymiana gruntu i wzmacnianie nasypów. Na modernizowanym odcinku budowane są nowe przepusty.
Co zyskają pasażerowie?Jak informuje PKP PLK, po zakończeniu prac na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki poprawi się standard obsługi pasażerów. Zmodernizowane i wybudowane będą perony m.in. w Rudawie, Zabierzowie, Mydlnikach i Wapienniku. Wszystkie mają zapewnić dobry dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Przewidziano budowę pochylni, a na stacji Zabierzów również wind. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki oraz funkcjonalne oświetlenie.
Modernizacja obejmuje tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz obiekty inżynieryjne: 6 wiaduktów (4 kolejowe i 2 drogowe), 8 mostów i 2 przejścia pod torami (w Rudawie i Zabierzowie). Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi zapewni przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych m.in. dzięki dodatkowym urządzeniom zabezpieczenia i nowej nawierzchni. Zakończenie prac na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki planowane jest na przełomie 2017 i 2018 r.
Kiedy następne odcinki?Jak informuje PLK, w toku są postępowania przetargowe, dwuetapowe na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa (podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w I kwartale 2017 r.) i na odcinek Trzebinia – Krzeszowice (planowane podpisanie umowy – II kwartał 2017 r.) oraz na odcinek Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy (podpisanie umowy planowane w IV kwartale 2016 r.) Zakończenie prac na linii Katowice – Kraków planowane jest w czerwcu 2020 r. Całkowita, szacunkowa wartość projektu wynosi ok. 2,7 mld złotych.