Zapowiedziana przez wiceministra infrastruktury Piotra Stommę weryfikacja Krajowego Programu Kolejowego obejmie nie tylko aktualizację listy inwestycji, ale także zmianę organizacji przygotowania i zarządzania procesami inwestycyjnymi.
Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016 wiceminister infrastruktury Piotr Stomma powiedział, że weryfikacja Krajowego Programu Kolejowego jest konieczna, gdyż nie wszystkie projekty, które były przewidziane do realizacji w poprzednim programie zostały zrealizowane. Więcej o informacji o weryfikacji KPK
tutaj.
– Będą podejmowane radykalne działania, żeby usprawnić procesy, w szczególności proces przygotowania inwestycji. To także oznacza, że szansa na optymalizowanie efektów inwestycyjnych w zakresie bezpieczeństwa i interoperacyjności rośnie. Będziemy przypatrując się procesom przygotowania inwestycji, zwracali uwagę na te elementy. Należy pamiętać ze analiza w zakresie zgodności z wymaganiami technicznej specyfikacji interoperacyjności zaczyna się już na etapie przygotowania dokumentacji – powiedział Stomma.
Wiceminister wyjaśnił też, że weryfikacja obejmie nie tylko listę inwestycji, ale też organizację procesu inwestycyjnego w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
– Krytycznie oceniam sposób przygotowania i zarządzania inwestycjami na kolei jaki stosowali poprzednicy. Weryfikacja Krajowego Programu Kolejowego obejmie także kwestie instytucjonalne. Konieczna jest gruntowna reforma systemu zarządzania inwestycjami. Zmienić trzeba też podejście do przetargów. Niektóre działania już zostały podjęte, na przykład modernizację linii nr 7 Warszawa – Lublin podzieliliśmy na mniejsze zadania inwestycyjne.
Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Lublina ma trwać od 2017 do 2020 roku. Ministerstwo i PLK zapowiadają podział kontraktów na mniejsze o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj.