Wiceminister Andrzej Bittel zapewnił dziś szybkie przyjęcie znowelizowanego Krajowego Programu Kolejowego przez Radę Ministrów. Jednocześnie ogłosił plan zmiany krajowej Strategii Rozwoju Transportu.
– Aktualizacja
Krajowego Programu Kolejowego jest już na ostatnim etapie, tuż przed uchwałą zatwierdzającą Rady Ministrów – poinformował „Rynek Kolejowy” wiceminister Andrzej Bittel. – Zmierza ona przede wszystkim do
spłaszczenia „górki inwestycyjnej”, która według poprzedniej wersji miała wynosić ponad 16 mld w latach 2019-2020. W ramach aktualizacji obniżyliśmy ją do mniej niż 13,5 mld złotych – przypomniał Bittel. Jego zdaniem, oczekiwanie od rynku kolejowego przygotowania wysokiego potencjału wykonawczego na zaledwie dwa lata byłoby bardzo niekorzystne.
KPK będzie podlegał zmianomJak przyznał wiceminister, po konsultacjach społecznych
wprowadzono pewne korekty w programie, z których najważniejszą jest wprowadzenie do niego projektu wymiany rozjazdów, o czym
poinformował kilka tygodni temu „Rynek Kolejowy”. – Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że KPK nie jest dokumentem zadekretowanym na stałe; będzie on podlegał kolejnym aktualizacjom oraz ewaluacji – podkreślił.
Jednym z istotniejszych zagadnień znowelizowanego KPK jest
kwestia budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Kilkusetmilionowy zakres finansowy projektu w programie
jest dużo niższy, niż szacowane koszty inwestycji. – Tytuł inwestycyjny jest potrzebny do tego, by można było rozpocząć prace przygotowawcze. Zdajemy sobie sprawę, że to konkretne zadanie nie ma pełnego finansowania, ale będziemy go intensywnie poszukiwać – podkreślił wiceminister.
Minister Bittel stwierdził również, że uchwalona 21 października przez Sejm
zmiana ustawy o transporcie kolejowym pozwala na stworzenie programu utrzymaniowego dla polskiej infrastruktury kolejowej. – Oczywiście najbardziej interesująca jest wartość tego programu, ale jest jeszcze za wcześnie, by o tym mówić. Mamy pewne oczekiwania odnośnie tej kwoty, ponieważ program utrzymaniowy to drugi element dopełniający rynek kolejowy – powiedział Bittel. Chodzi o to, żeby utrzymać potencjał krajowych firm wykonawczych podczas przyszłej perspektywy finansowej UE, której wysokość nie jest jeszcze znana.
Jak
poinformował niedawno wicepremier Mateusz Morawiecki, ministerstwo przygotowuje również program dla budowy w Polsce linii Kolei Dużych Prędkości. Ma on zostać ogłoszony do 2020 roku. Andrzej Bittel nie chciał podać żadnych szczegółów dotyczących tych prac. Na razie nie mogę powiedzieć nic na ten temat – stwierdził.
Co dalej?
Również w dniu dzisiejszym wiceminister Bittel poinformował uczestników konferencji „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej”, że działania obejmujące rozwój transportu kolejowego w Polsce zostaną sformułowane w nowym dokumencie strategicznym, precyzującym zamierzenia rządu w zakresie organizacji, finansowania i funkcjonowania poszczególnych obszarów rynku kolejowego i segmentów przewozów.
- Obecna wersja Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku, z perspektywą do 2030 roku, nie oddaje w pełni zamierzeń rządu dotyczących roli sektora kolejowego w narodowym systemie transportowym. Dokument ten nie przystaje już do nowej polityki gospodarczej rządu zawartej w projekcie Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel podczas konferencji.
Jak wyjaśnił, zasadniczym zamierzeniem, które zostanie zawarte w aktualizacji Strategii, stanie się ukierunkowanie rozwoju transportu kolejowego i uczynienie z niego konkurencyjnego elementu rynku transportowego. Ma on być oparty na współpracy władz centralnych, samorządów lokalnych, przewoźników i zarządców infrastruktury, którzy dostarczą pasażerom i klientom usługi najwyższej jakości.