Bardzo ciekawy projekt w konkursie CUPT złożyło województwo wielkopolskie. Dzięki jego realizacji, kupi pięć nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Jak informuje "RK" biuro prasowe urzędu, zakres rzeczowy Projektu „Zakup taboru dla aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznańskiej Kolei Metropolitarnej” obejmuje zakup 5 szt. nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń głównie na odcinku Opalenica – Poznań – Września.
Dzięki
wygraniu konkursu CUPT, zakup będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (działanie 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T). Całkowita wartość projektu wynosi 120 071 370,00 zł brutto (w tym planowane dofinansowanie z UE w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych - 48 750 000,00 zł).
Co na pokładzie?
Tabor będzie dostosowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego (2 pary drzwi na człon) z prędkością 160 km/h. Wszystkie zakupione pojazdy będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Ponadto pojazdy wyposażone będą moduły Europejskiego Systemu Kontroli Pociągu poziomu 2 ERTMS (ETCS + GSM-R).
Dla każdego pojazdu przewidziano m.in. min. 240 miejsc siedzących, 5 automatów biletowych, dwie toalety w układzie zamkniętym, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system Wi-Fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, automatyczne odświeżacze powietrza, defibrylatory itp. Pojazdy będą gotowe do zainstalowania systemu PEKA na pokładzie oraz całkowicie przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Szczegółowe wymagania techniczne zostaną zawarte w dokumentacji przetargowej.
Na E20 Września - Poznań - Opalenica
Zakupiony tabor będzie dedykowany przede wszystkim do obsługi połączeń na linii nr 3 (E20) Warszawa Zachodnia – Kunowice na odcinku wpisującym się w MOF (Miejski Obszar Funkcjonalny) Miasta Poznania. W celu zapewnienia jak największej efektywności przewozów oraz realizację polityki transportowej województwa przyjęto, iż pociągi aglomeracyjne będą kończyły bieg na stacji Września pomimo faktu, iż nie jest ona zlokalizowana na obszarze MOF.
W kierunku zachodnim pociągi będą docierały do stacji Opalenica – pierwszej stacji za granicą obszaru MOF. Ponadto celem maksymalnego wykorzystania zakupionego taboru, biorąc pod uwagę optymalizację obiegowania, tabor będzie również wykorzystywany na innych odcinkach wchodzących w skład MOF (m.in. Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń, Poznań – Pobiedziska – Gniezno).
W maju 2018 Województwo Wielkopolskie planuje, zgodnie z opracowanym harmonogramem, ogłosić postepowanie przetargowe na dostawę pojazdów zgodnie z ustawą PZP. Harmonogram dostaw pojazdów powstanie w uzgodnieniu z wybranym wykonawcą, lecz na wykonanie całości zadania przewiduje się do 18 miesięcy od daty podpisania umowy - podsumowuje Urząd.