PKP PLK otworzyły oferty w gigantycznym postępowaniu na montaż systemu łączności GSM-R na ponad 13 tysiącach km linii kolejowych. Wpłynęły trzy propozycje, bardzo zróżnicowane cenowo.
Ogłoszony we wrześniu 2015 roku przetarg dotyczy budowy infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na ponad 13 600 km zarządzanych linii. Postępowanie bardzo się przedłużało, aż w końcu w styczniu tego roku PLK opublikowało
listę aż 18 podmiotów chętnych do udziału w przetargu.
Teraz zarządcy infrastruktury udało się w końcu otworzyć oferty. W pierwszej, dużo większej części zamówienia, z pięciu zakwalifikowanych podmiotów oferty złożyły tylko trzy: Konsorcjum Kapsch CarrierCom i Porr na kwotę 3,7 mld zł brutto (3,9 mld wraz z prawem opcji), Nokia Solutions i SPC na kwotę 2,6 mld zł brutto (2,8 mld z prawem opcji) oraz konsorcjum firm chińskich pod przewodnictwem instytutu badawczego kolei z Pekinu (4,8 mld zł, bez prawa opcji). Wszyscy zaproponowali skrócenie terminu realizacji o trzy miesiące. Budżet zamawiającego wyniósł prawie dokładnie 3,7 mld złotych. Ofert nie złożyły zakwalifikowane do tego etapu firmy ZUE i Thales.
W drugiej części zamówienia również było trzech chętnych – Longside Investments i Alcatel (45 mln złotych), Comp i Alma (43 mln zł) oraz konsorcjum Fonbudu (42 mln zł). Tu również wszyscy zaoferowali skrócenie terminu prac o trzy miesiące.
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały też w tym roku przetarg na nadzór nad inwestycją oraz pełnienie funkcji inżyniera projektu dla tej inwestycji. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.