Dziś PKP PLK ogłosiły postępowanie przetargowe o kilkumiliardowej wartości na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na ponad 13 600 km zarządzanych linii. To kolejny przetarg zarządcy infrastruktury w ramach tzw. wielkiej ofensywy inwestycji lolejowych. Warunki przetargu pozwalają na składanie ofert nie tylko europejskim dostawcom systemu GSM-R, co gwarantuje dużą konkurencję.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczynają realizację jednego z kluczowych projektów modernizacyjnych na polskiej kolei: budowy infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na około 13 600 km zarządzanych linii. Zapisy w dokumentacji przetargowej na postępowanieo kilkumiliardowej wartości, tworzone przez zespół ekspertów PKP PLK, mają zabezpieczać zarówno interes narodowego zarządcy infrastruktury i w założeniach pozwolą zadbać o bezpieczeństwo na poziomie państwa. Ponadto mają umożliwić wyłonienie dostawcy, który gwarantuje wymagany poziom techniczny dla oferowanego przez siebie rozwiązania.
– Ogłosiliśmy przetarg, który wprowadzi na 13 600 km linii nowoczesny system łączności cyfrowej GSM-R. Warunki postępowania gwarantują, że uzyskamy wymagane przez PLK parametry techniczne i najlepszą jakość. To kolejny przetarg PLK z puli 11 mld zł, jaką ogłosimy w ramach przetargów na rynku tylko w br. Potwierdzamy jednocześnie, że PLK jest dobrze przygotowana do nowej perspektywy i wdrażania Krajowego Programu Kolejowego – mówi Marcin Mochocki członek zarządu PKP PLK.
W ogłoszonym przez PLK postępowaniu mogą uczestniczyć wszyscy światowi producenci systemu GSM-R. To w trosce o dobrą rywalizację, która według założeń spółki ma pozwolić wybrać najlepszej jakości usługi przy jednoczesnym zdrowym konkurowaniu ceną. Zarządca infrastruktury jest zdania, że obecnie wszyscy światowi producenci systemu GSM-R są w stanie dostarczyć rozwiązanie dobre jakościowo, bezpieczne i spójne z innymi systemami PLK.
GSM-R, czyli dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej, jest jednym z dwóch kluczowych elementów Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym ERTMS. Bazując na standardzie telefonii komórkowej GSM, został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów, zapewniając wymagany poziom jakości świadczonych serwisów i bezpieczeństwa. System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną oraz jest medium transmisyjnym dla systemu ETCS – Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu.
Do końca 2015 roku sieć GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. System wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E 30 na odcinku Bielawa Dolna – Legnica – Wrocław – Opole, E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia, E 20 Kunowice – Terespol.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.