Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mieszkańcy Skawiny dużo zyskają dzięki łącznicy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mieszkańcy Skawiny dużo zyskają dzięki łącznicy
Fot. PLK
Na otwarciu nowej łącznicy w Krakowie niewiele skorzystali pasażerowie pociągów PKP Intercity. Jest ona jednak bardzo ważna dla kolei regionalnej. - Mieszkańcom Skawiny łącznica pozwoli dostać się do centrum Krakowa w ciągu 23 minut. Będzie to czas porównywalny do tego na trasie z Wieliczki - mówi wiceprezes Kolei Małopolskich Ryszard Rębilas.

W tym tygodniu wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel uroczyście otworzył łącznicę kolejową Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Łącznica o długości ponad 1100 m, jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Jej budowa trwała dwa lata i pochłonęła 350 mln złotych.

Jak jednak wyliczył "Rynek Kolejowy", w nowym rozkładzie jazdy pociągi dalekobieżne korzystające z nowej łącznicy Kraków Zabłocie – Krzemionki na trasie do Zakopanego – praktycznie nie przyspieszą. Jeden zyska 7 minut, z kolei inny straci 24 minuty. To jest bardzo rozczarowujące, jeśli chodzi o inwestycję za tak wysoką kwotę. 

Ważna dla kolei regionalnej

Zdaniem eksperta ZDG TOR, byłego ministra transportu Tadeusza Syryjczyka wnioski nie powinny być aż tak pesymistyczne. - Województwo siłami Kolei Małopolskich i PolRegio uruchamia – dzięki łącznicy – linię SKA 2 do Skawiny. I to jest główny beneficjent tej inwestycji - mówi Syryjczyk.

Jego zdaniem, zakopane stoi pod tym względem na straconej pozycji, gdyż długość trasy wciąż jest istotnie większa niż trasy drogowej. - Natomiast w przypadku Skawiny otrzymujmy czas 22 – 30 minut do Krakowa Głównego (do tej pory było to raczej 40 – 45 min z przesiadaniem lub zmianą czoła w Płaszowie), a do centrum Podgórza, gdzie z nowej stacji dostępne są w krótkim zasięgu liczne linie tramwajowe i autobusowe tylko 16 – 25 minut - przypomina.

Istotna jego zdaniem jest też konkurencyjność z komunikacją miejską. Ze Skawiny do centrum Krakowa podróż wymaga przesiadki z autobusu na tramwaj w Borku Falęckim i trwa 45 – 65 minut. Tak więc gdyby jeszcze liczba połączeń SKA wzrosła i uruchomiono by odpowiednią komunikacja w Skawinie, gdzie stacja jest kilka minut od rynku, ale 20 min od nowych osiedli mieszkaniowych, to możliwy jest sukces jak do Wieliczki - podsumowuje.

Rębilas: Zakładamy częstotliwość co 30 minut


Podobnego zdania jest wiceprezes Kolei Małopolskich Ryszard Rębilas. - Mieszkańcom Skawiny łącznica pozwoli dostać się do centrum Krakowa w ciągu 23 minut. Będzie to czas porównywalny do tego na trasie z Wieliczki. Obecnie składy potrzebują ponad 40 minut - mówi "Rynkowi Kolejowemu" dodając, że dzięki inwestycji zyska się co najmniej 10 minut stacji Kraków Płaszów, gdzie nie będzie trzeba zmieniać kierunku jazdy.

- Zakładamy, że w pierwszym okresie, podobnie jak na trasie do Wieliczki, gdzie jest duże obłożenie podróżnych, pociągi, zarówno Kolei Małopolskich jak i Przewozów Regionalnych będą kursować ze średnią częstotliwością co 30 minut przez większą część dnia - zapowiada członek zarządu KMŁ.

W nowym rozkładzie jazdy Koleje Małopolskie utrzymają dotychczasowe połączenia Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko i Kraków – Tarnów z przedłużeniem do Nowego Sącza i Krynicy, a w weekendy również do Jasła. - Będziemy również od nowego rozkładu obsługiwać linię z Krakowa do Miechowa i Sędziszowa z przedłużeniem do Skawiny - przypomina Rębilas. 

- To, co warto odnotować, to znaczące zwiększenie pracy eksploatacyjnej naszych pociągów. W porównaniu z obecnym rozkładem jazdy od grudnia wykonamy o 1 milion pociągokilometrów więcej. To wzrost o blisko 60% - podsumowuje. 

Cała rozmowa z wiceprezesem Kolei Małopolskich zostanie opublikowana w następnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5