Wielkimi krokami zbliża się modernizacja linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Mimo możliwości dostosowania odcinka Pabianice – Zduńska Wola do prędkości 160 km/h, PKP PLK nie zdecydowało się na taki wariant. Dlaczego?
Jak zauważa poseł Tomasz Rzymkowski, podniesienie prędkości z konstrukcyjnych 120 km/h do 160 km/h wymagałoby na tym odcinku jedynie poprawy parametrów podtorza i zmiany kategorii przejazdów kolejowych z kategorii C na kategorię B. Wymagałoby to zmiany wymagań określonych w specyfikacji przetargowej toczącego się właśnie konkursu ofert. Mimo tego Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, odpowiedzialne za nadzór nad PKP PLK, nie widzi możliwości poprawy parametrów linii, po której kursują pociągi regionalne Przewozów Regionalnych, aglomeracyjne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a także pociągi PKP Intercity w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego i Wrocławia. Założenia modernizacji do prędkości 120 km/h zostały bowiem zawarte we wniosku o dofinansowanie złożonych w konkursie CEF.
Zmiany doprowadzą do utraty dofinansowania
– Wszelkie zmiany zakresu prac wiązałyby się ze znacznym zwiększeniem kosztów inwestycji oraz przekroczeniem jej budżetu, opracowanymi rezultatami studium wykonalności i z posiadaną decyzją środowiskową, co zagroziłoby realizacji przedsięwzięcia oraz wiązałoby się z utratą dofinansowania ze środków CEF – informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB odpowiedzialny za kolej.
PKP PLK wyliczyło, że dzięki podniesieniu prędkości ze 120 km/h do 160 km/h na odcinku długości 24 km czas przejazdu skróciłby się o 3 minuty. Na tym odcinku należałoby także zwolnić w obrębie stacji Łask. – Ewentualne korzyści z wprowadzenia ww. zmian do zakresu inwestycji nie są adekwatne do ryzyka, jakie wystąpiłoby w związku z koniecznością zmiany dokumentacji w celu korekty zakresu zadania – komentuje Andrzej Bittel. Obecna prędkość drogowa na mocno zdekapitalizowanym odcinku lk 14 wynosi 70 km/h.
Zakres modernizacji
Na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola przebudowanych i wyremontowanych zostanie 5 wiaduktów, 12 mostów kolejowych i 12 przepustów oraz wybudowana nowa kładka, która dodatkowo usprawni komunikację. Płynność ruchu pasażerskiego i towarowego zapewni wymiana torów, urządzeń srk i sieci trakcyjnej. Przebudowa 35 przejazdów, w tym wyposażenie 13 z nich w nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, podniesie poziom bezpieczeństwa podróży. Na stacjach i przystankach: Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Chechło, Dobroń, Kolumna zostaną przebudowane perony. Będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu, a także wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie. Remont odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola jest jednym z realizowanych przez PLK projektów, mających na celu usprawnienie i uatrakcyjnienie połączeń w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2018 r. a zakończenie dwa lata później.
Więcej o założeniach projektu modernizacji linii nr 14 piszemy
tutaj.