Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zaprezentowało projekt rozporządzenia, umożliwiającego podniesienie prędkości pociągów na głównych magistralach do 250 km/h.
Chodzi o zmianę Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10 września 1998 roku, w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Jak uzasadnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, potrzeba zmiany prawa wynika z konieczności umożliwienia prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością do 250 km/h, a obecne regulacje na to nie pozwalają.
– Brak przepisów określających warunki techniczne dla infrastruktury, na której możliwe jest prowadzenie ruchu kolejowego z prędkością powyżej 200 km/h, powoduje niemożność wykorzystania w pełni potencjału nowoczesnego taboru – czytamy w uzasadnieniu proponowanej zmiany. Celem zmiany rozporządzenia jest także zapewnienie spójności prawa polskiego z przepisami TSI.
Zdaniem MIB nic nie stoi na przeszkodzie, by przy obecnym stanie wiedzy technicznej w budownictwie kolejowym, korzystać z infrastruktury kolejowej dostosowanej do jazdy z prędkością 200 km/h, do przejazdu z prędkością 250 km/h, o ile nie przeszkadza w tym geometria linii, bądź inne czynniki techniczne (jak np. zasilanie, czy wadliwa współpraca urządzeń ETCS/ERTMS). Istotą zmiany jest korekta w „warunkach klasyfikacji torów kolejowych”, w parametrach magistralnych linii kolejowych, gdzie dopuszczalną prędkość pociągów zmienia się z 200 km/h (tyle jeżdżą obecnie pociągi
na fragmentach Centralnej Magistrali Kolejowej) na 250 km/h. Propozycja nowelizacji zakłada także, że peronów nie będzie się lokalizować w miejscach gdzie pociągi pojadą szybciej niż 200 km/h.
Projekt ukazał się na stronach ministerstwa 28 grudnia. Po zakończonych uzgodnieniach międzyresortowych teraz czas na konsultacje publiczne. Poinformowano o nich 23 podmioty – od przewoźników po organizacje kolejowe takie jak Railway Business Forum, czy Fundacja Prokolej.
Obecnie jedynie PKP Intercity posiada tabor, zdolny poruszać się z pasażerami z prędkością do 250 km/h. To pociągi Pendolino, których przewoźnik posiada 20. Podczas przejazdów testowych w 2014 pociągi te pojechały z prędkością 293 km/h.