Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MIB: Zabezpieczymy środki na wykup gruntów dla linii Podłęże – Piekiełko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-04-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MIB: Zabezpieczymy środki na wykup gruntów dla linii Podłęże – Piekiełko
Fot. DLWjazd na stację Mszana Dolna z kierunku Nowego Sącza
Już w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na dokumentację projektową dla budowy linii Podłęże – Piekiełko i modernizacji szlaku Chabówka – Nowy Sącz. Ministerstwo zapewnia, że zabezpieczy środki na wykup gruntów dla potrzeb inwestycji.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podzieliło projekt budowy linii Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz na trzy etapy. Dzięki temu prace nad rozpoczęciem realizacji w terenie mają przyspieszyć. Wraz z przygotowywaną aktualizacją Krajowego Programu Kolejowego, I etap inwestycji będzie miał zagwarantowane finansowanie poprzez wprowadzenie na listę podstawową KPK.

Trzy etapy

Obecnie ministerstwo planuje realizację projektu w ramach 3 etapów. Pierwszym z nich będą prace przygotowawcze i wykup gruntów. To właśnie ten element projektu ma znaleźć się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego. Drugim etapem będzie modernizacja linii kolejowej 104 z Chabówki do Nowego Sącza a trzecim budowa linii Podłęże – Piekiełko. Co więcej, MIB zakłada, że przetarg na dokumentację projektową uda się ogłosić w II połowie tego roku.

– W ramach prowadzonej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zabezpieczone zostaną środki na realizację etapu I (przez wprowadzenie działania na listę podstawową KPK). Jednocześnie analizowane są możliwości zabezpieczenia środków na realizację etapu II i III – potwierdziła Elżbieta Kisil, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Wspólne szukanie pieniędzy

Wprowadzone przez MIB etapowanie inwestycji ma pomóc w szybszej realizacji poszczególnych etapów projektu i szukaniu dla nich finansowania z różnych źródeł. Jest to szansa na szybszą realizację projektu i jednocześnie zagrożenie, które może pojawić się w sytuacji braku źródła finansowania dla ostatniego, najważniejszego etapu inwestycji.

– MIB we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi podjęło działania, których celem jest określenie wszystkich dostępnych źródeł finansowania budowy nowej linii Podłęże – Piekiełko oraz podziału projektu na etapy. Pozwoli to na rozpoczęcie prac przygotowawczych, a docelowo na budowę linii Podłęże – Piekiełko oraz modernizację linii kolejowej 104 – powiedziała Elżbieta Kisil.

Kolej wymaga pieniędzy

Ministerstwo zapewnia, że jest w trakcie analizy możliwości finansowania projektu pod nazwą „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz” . Jedną z najważniejszych deklaracji resortu jest ta, że nie jest analizowany wariant alternatywnej realizacji zadań w zamian za realizację budowy ww. linii (np. modernizacji obecnej infrastruktury do Nowego Sącza/Krynicy/Zakopanego zamiast budowy linii Podłęże – Piekiełko lub odwrotnie).

– W przypadku określenia docelowego sposobu finansowania i realizacji budowy nowej linii podjęte zostaną działania w celu jej realizacji. Jednocześnie realizowane będą zadania na istniejącej infrastrukturze – podkreśla Elżbieta Kisil.

Obecnie istniejąca infrastruktura prowadząca na Podhale, Sądecczyznę i dalej do Muszyny/Krynicy wymaga kompleksowych prac rewitalizacyjnych/modernizacyjnych. Część infrastruktury została ujęta w planach inwestycyjnych do 2023 roku w Krajowym Programie Kolejowym, ale nie ma gwarancji ich realizacji, ponieważ – tak jak projekt Podłęże – Piekiełko – znajdują się na liście rezerwowej. Perspektywa koniecznej poprawy infrastruktury dla potrzeb przewoźników towarowych i pasażerskich oddala się w nieznaną przyszłość. Złożoność sytuacji, w której znalazły się jedne z najważniejszych linii kolejowych w woj. małopolskim, opisywaliśmy tutaj. Szansą dla linii do Muszyny (i projektu P-P) jest ujęcie przejścia granicznego w Muszynie w planach uruchomienia "bursztynowego korytarza towarowego", jako wspólnego projektu infrastrukturalnego Polski, Węgier, Słowacji i Słowenii. Więcej o założeniach pisaliśmy tutaj a o wyborze przejść granicznych koniecznych do uruchomienia korytarza tutaj

Stan na listopad

W listopadzie 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że po podjęciu decyzji o wyborze najkorzystniejszego wariantu budowy nowej linii kolejowej oraz opcji modernizacji istniejącej linii nr 104, wykonawca przeprowadził ich analizy uszczegóławiające. Raport z tego etapu studium składa się z analizy ruchowo-przewozowej, gdzie przeprowadzono prognozy wielkości ruchu pasażerskiego oraz weryfikację oferty przewozowej w oparciu o zaktualizowane dane.

Dwie pozostałe części raportu to analizy techniczne, w których znalazły się szczegółowe rozwiązania techniczne dla nowo budowanej i modernizowanej linii oraz analizy ekonomiczno-finansowe, w ramach których przeprowadzono szereg analiz mających na celu określenie efektywności finansowej i ekonomicznej projektu. Jak informowały PKP PLK, analizy zostały przeprowadzone tylko dla wybranego wariantu budowy i mają za zadanie doprecyzować dalsze rozwiązania realizacyjne przedsięwzięcia.

Zgodnie z informacjami Polskich Linii Kolejowych, obecny etap prac projektowych polega na aktualizacji studium wykonalności i obejmuje budowę ok 62 km nowych linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna oraz modernizację ok. 73 km istniejącej linii na odcinku Chabówka – Nowy Sącz.

Perła kolejowej infrastruktury

Nowo budowana linia miałaby rozpocząć swój bieg we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i kierować się na południe. Według projektu, nad którym pracuje wykonawca aktualizacji SW, linia rozgałęzia się w miejscowości Szczyrzyc i biegnie na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do miejscowości Mszana Dolna. W tych miejscowościach nowo planowana linia łączy się z istniejącą linią Chabówka – Nowy Sącz, która ma być modernizowana. Ma to być linia wyposażona w nowoczesną infrastrukturę techniczną, przystosowana do prędkości 160 km/h.

Linia kolejowa nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza biegnie niezwykle malowniczymi obszarami Beskidu Wyspowego. Jej położenie, oraz planowany przebieg trasy Podłęże – Piekiełko, będą wymagały budowy licznych tuneli i estakad. W rezultacie mogą to być jedne z najbardziej efektownych linii kolejowych w Polsce. Według wstępnych prognoz PKP Polskich Linii Kolejowych, czasy przejazdu na odcinku Mszana Dolna – Kraków miałby wynieść ok. 45 min. Do około 1 godziny mógłby skrócić się także czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza a do Zakopanego poniżej dwóch godzin. Według najnowszych informacji koszt inwestycji szacuje się na około 7,15 mld zł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

Pasażer

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

Kasper Fiszer 06 lutego 2017

Będzie elektryfikacja odcinka Węgliniec – Görlitz?

Infrastruktura

Rząd planuje wydać 1 mld zł na inwestycje w intermodal

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

Pasażer

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

Kasper Fiszer 06 lutego 2017

Będzie elektryfikacja odcinka Węgliniec – Görlitz?

Infrastruktura

Rząd planuje wydać 1 mld zł na inwestycje w intermodal

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5