Partnerzy serwisu:
Biznes

MIB: Tylko kilka kursów Łódź – Warszawa jest rentownych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
03-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
MIB: Tylko kilka kursów Łódź – Warszawa jest rentownych
fot. Kasper Fiszer.Pociąg TLK Łódź Kaliska – Warszawa Wschodnia
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje włączyć do umowy PSC z PKP Intercity pociągi z Łodzi do Warszawy, bo przewoźnik zapowiedział, że w innym wypadku je zlikwiduje. To oznaczałoby zaś radykalne pogorszenie rozkładu jazdy na dopiero co wyremontowanej trasie. Budżet państwa dołoży do deficytowych kursów kilka do kilkunastu milionów złotych rocznie.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa potwierdza wcześniejsze plany objęcia połączeń Łódź – Warszawa tzw. umową PSC. Oznacza to, że od grudnia tego roku kursujące w tej relacji pociągi TLK i IC PKP Intercity będą dofinansowane na takich samych zasadach, na jakich budżet centralny dotuje pozostałe kursy tych kategorii. W odpowiedzi na interpelację posła Prawa i Sprawiedliwości Jerzego Polaczka resort szczegółowo opisuje przyczyny takiej decyzji.

Wypracowanie zysku bez dotacji jest niemożliwe

– Przewoźnik [PKP Intercity] poinformował, że w przypadku braku możliwości objęcia (...) połączeń umową PSC, planuje on złożenie rezygnacji z obecnie opracowywanych tras w ramach rozkładu jazdy 2016/2017, a tym samym zaprzestanie świadczenia tych usług – stwierdza w dokumencie Piotr Stomma, podsekretarz stanu w MIB. Prawdopodobnie więc brak środków z budżetu państwa oznaczałby drastyczne cięcia w rozkładzie jazdy. Pozostałyby w nim nieliczne pociągi przelotowe oraz kursy uruchamiane przez inne spółki: Łódzką Kolej Aglomeracyjną i Przewozy Regionalne.

Jak wskazuje bowiem w piśmie wiceminister, obecnie uruchamianie połączeń na tej trasie przynosi PKP Intercity stratę. – Możliwe jest utrzymywanie na zasadach komercyjnych wyłącznie pojedynczych kursów w dniach szczytowych. Większość pociągów obsługujących linię ma natomiast charakter deficytowy, w związku z czym ich utrzymywanie pogarsza wynik finansowy PKP Intercity SA – wyjaśnia, powołując się na dane spółki. – Analizy, przeprowadzone przez PKP Intercity SA, wskazują, że uzyskanie dodatniego wyniku finansowego w przewozach na trasie Warszawa – Łódź jest niemożliwe – czytamy.

Na linię trafią Darty i Flirty – jeśli zgodzi się CUPT

Piotr Stomma argumentuje bowiem, że większość przejazdów stanowią te realizowane na podstawie biletów okresowych. Aby utrzymać rentowność, konieczna byłaby radykalna podwyżka cen, co z kolei skutkowałoby utratą pozycji konkurencyjnej względem innych środków transportu. W latach kolejnych na ujemny wynik finansowy mają wpływać zdaniem MIB także działania związane z odnową taboru PKP Intercity, choć przypomnijmy, że przewoźnik wycofał się z planów zakupu składów piętrowych do obsługi połączeń między dwoma największymi miastami centralnej Polski.

Objęcie umową PSC komunikacji na trasie Łódź – Warszawa ma skutkować jednak nie tylko zapobieżeniem dalszego negatywnego wpływu na wynik finansowy PKP Intercity, ale także możliwością skierowania do obsługi tej relacji składów ED160 Flirt i ED161 Dart. – Spółka nie może wykorzystywać tego taboru w ramach połączeń o charakterze komercyjnym, co wynika z faktu współfinansowania zakupu jednostek (...) środkami pochodzącymi z UE – przypomina Piotr Stomma. Dodaje jednak, że wymagać będzie to uzyskania zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Do kilkunastu mln zł rocznie pozwoli na uniknięcie straty przewoźnika

Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację, włączenie kolejnej relacji do umowy zawieranej przez resort z PKP Intercity będzie kosztować podatnika prawdopodobnie od kilku do kilkunastu milionów złotych rocznie. MIB nie wskazuje na razie, na utrzymanie jakiej dokładnie oferty pozwoli taka kwota. W czerwcu PKP Intercity informowało jednak, że planuje uruchomić dziesięć par pociągów obsługiwanych jednostkami Pesa Dart, dwie, na które skieruje Flirty, oraz kilka kolejnych realizowanych klasycznymi składami wagonowymi.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 24 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 24 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5