Choć prace na linii nr 12 objąć mają infrastrukturę pasażerską, nie jest planowana kompleksowa przebudowa leżących przy niej peronów. Część lokalnych samorządów chce jednak, by przy okazji remontu przygotować przystanki do uruchomienia połączeń Mszczonów – Warszawa. MIB nie wskazuje natomiast, czy na trasie Skierniewice – Łuków kursować będą jakiekolwiek pociągi dalekobieżne.
Jak informowaliśmy w zeszłym miesiącu,
PKP Polskie Linie Kolejowe planują dużą inwestycję na linii nr 12 łączącej Skierniewice z Łukowem. Zapowiadane przez zarządcę sieci kolejowej prace miałyby objąć przebudowę nie tylko torów, sieci trakcyjnej czy urządzeń sterowania ruchem, ale także infrastruktury pasażerskiej. Po zakończeniu robót pociągi mogłyby kursować po tzw. linii S – Ł z prędkością 120 km/h.
Mszczonów chce pociągów do WarszawyZakres prac dotyczących przystanków będzie jednak najprawdopodobniej stosunkowo niewielki. – W dokumentacji przedprojektowej modernizacji linii kolejowej nr 12 nie przewidziano kompleksowej przebudowy peronów – mówi bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Dodaje on przy tym, że być może zakres projektu zostanie w tej kwestii rozszerzony w związku z oczekiwaniami samorządów lokalnych.
– W lutym PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały w tej sprawie korespondencję od burmistrza Mszczonowa. W imieniu swoim oraz gmin ościennych wnioskował on o uwzględnienie w opracowaniach projektowych wykonania peronów na tej linii dla potrzeb uruchomienia w przyszłości komunikacji pasażerskiej na trasie Mszczonów – Czachówek – Warszawa – wskazuje przedstawiciel resortu. Obecnie trwają analizy możliwości uwzględnienia tych postulatów.
Inwestycja na razie na liście rezerwowej CEF i POIiŚMIB nie wskazuje natomiast, czy na linii nr 12 w przyszłości planowane jest uruchomienie połączeń pasażerskich finansowanych z budżetu centralnego. – Jednym z elementów oceny oferty zarządcy w zakresie udostępniania infrastruktury kolejowej jest liczba składanych wniosków o przydzielenie trasy pociągu przez zainteresowanych organizatorów przewozów oraz przewoźników kolejowych. Oceny przesłanek leżących u podstaw składanych przez aplikantów wniosków o przydzielenie tras pociągów znajdują się poza kompetencjami ministra właściwego do spraw transportu. Oznacza to, że MIB nie ma wpływu na wielkość przewozów na liniach kolejowych oraz na prognozy w tym obszarze – stwierdził w odpowiedzi na nasze pytanie Szymon Huptyś.
Resort zaznacza, że linia nr 12 wchodzi w skład międzynarodowego korytarza C-E 20, a zadanie obejmujące jej remont zostało zamieszczone na liście projektów rezerwowych CEF i POIiŚ. Modernizacja jest także elementem Krajowego Programu Kolejowego. – Realizując postanowienia KPK, zarządca infrastruktury kolejowej złożył pięć projektów w III konkursie CEF (Connecting Europe Facility) „Łącząc Europę”. Wśród nich jest także projekt dotyczący tej linii – powiedział rzecznik prasowy MIB.