Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MIB: Położenie zaplecza Kolei Śląskich utrudnia budowę kolei aglomeracyjnej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-08-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek-kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MIB: Położenie zaplecza Kolei Śląskich utrudnia budowę kolei aglomeracyjnej
Fot. PKP PLKŚląska Kolej Aglomeracyjna na razie nie powstanie
Posłowie ze Śląska zapytali o przyszłość projektu „Śląska Kolej Aglomeracyjna”, którego kręgosłupem miała być dobudowa torów w wielu miejscach Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Wiadomo już, że inwestycje torowe zostaną wykonane na Śląsku w ograniczonym zakresie. Dlaczego? Na to pytanie odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

O ograniczeniu prac na linii E65 Bedzin – Zebrzydowice do 12% pierwotnego budżetu oznacza m.in., że nie powstaną dodatkowe tory z Katowic w kierunku Będzina. Nie będzie więc warunków do stworzenia połączeń kolejowych niezależnych od ruchu dalekobieżnego (szerzej piszemy o tym tutaj). Jak tłumaczy to ministerstwo?

– Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” został zgłoszony do dofinansowania w ramach III konkursu CEF. Obejmował swoim zakresem cały odcinek, ale ze względu na ograniczoną dostępność środków decyzją Komisji Europejskiej dofinansowanie zostało obniżone z wnioskowanej kwoty 3,2 mld zł do poziomu 380 mln zł, a tym samym zmniejszeniu musiał ulec zakres rzeczowy – wyjaśnia Andrzej Bittel, podsekretarz stanu odpowiedzialny za kolej w MIB.

"Zaplecze KŚ miało być gdzie indziej"

Dodaje on, że w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej dla projektu Koleje Śląskie zdecydowały o przeniesieniu swojego zaplecza w rejon stacji Katowice. – Należy zaznaczyć, że powyższy zamiar nie był zgłaszany podczas opracowywania studium wykonalności oraz koncepcji programowej dla odcinków Będzin – Katowice Szopienice Południowe (LOT „A”) oraz Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice (LOT „A1”) – ocenia Andrzej Bittel.

ŚKA po 2021 roku?

Zdaniem Ministerstwa, powstałe z tego tytułu konsekwencje eksploatacyjne wymuszają korektę projektu oraz konieczność pozyskania nowych lub zmiany obecnych decyzji administracyjnych. Obecnie zdobycie pozwoleń zakładane jest obecnie na 2019 r., a realizacja części projektu obejmujących swoim zakresem Śląską Kolej Aglomeracyjną planowana jest w kolejnej perspektywie finansowej UE tj. po 2021 r. Czy perspektywa ta pozwoli na realizację tak dużych inwestycji kolejowych? Prawdopodobnie nie.

Co uda się zrobić?

Obecnie wiadomo, że w ramach projektu CEF realizowane będą prace na odcinku: posterunek odgałęźny Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.

– Natomiast w zakresie części projektu obejmującej realizację odcinków: Tychy – posterunek odgałęźny Most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa podejmowane będą działania w celu zabezpieczenia innych źródeł finansowania, co pozwoli na rozpoczęcie realizacji prac także na tych odcinkach. Pozyskanie pozwoleń na budowę dla tych zadań jest przewidywane w III kwartale 2018 r – wyjaśnia Andrzej Bittel.
O tym, że na Śląsku, zamiast realizacji projektu „Śląska Kolej Aglomeracyjna”, mimo oszczędności na przetargach, nie uda się realizować inwestycji „rezerwowych” piszemy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Infrastruktura

Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni

Zintegrowany transport

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Czy do Polkowic wreszcie dotrą pociągi pasażerskie?

Infrastruktura

Sześć wariantów budowy trasy kolei aglomeracyjnej na północ Gdyni

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5