Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wyraziło zgodę na likwidację trzech pociągów TLK, gdyż miały one niską frekwencję i nie przyczyniały się do realizacji misji publicznej. Chodzi o TLK Morcinek, Lompa i Rataj. Z decyzji tej cieszyć się mogą przewoźnicy autobusowi.
PKP Intercity poinformowało, że od pierwszego wakacyjnego weekendu odwołane zostaną trzy pary pociągów: 26100 Morcinek w relacji Kielce – Wrocław Główny (kursuje do 25 czerwca 2016 roku) wraz z 62100 Morcinek w relacji Wrocław Główny – Kielce (kursuje do 24 czerwca), 15109 Rataj w relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna, wraz z 51108 Rataj w relacji Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia (oba kursują do 24 czerwca) oraz 47105 Lompa w relacji Katowice – Poznań Główny, (kursuje do 24 czerwca) wraz z 74104 Lompa w relacji Poznań Główny – Katowice (kursuje do 25 czerwca). Więcej o cięciach w rozkładzie jazdy PKP Intercity pisaliśmy
TUTAJ.
Ministerstwo wyraziło zgodęPołączenia TLK, które znikną z rozkładu są objęte umową na świadczenie usług publicznych, w związku z czym na ich likwidację zgodę wyrazić musiało Ministerstwo Infrastruktury i Transportu. Przedstawicielka resortu wyjaśnia, że rolą ministra jest stanie na straży efektywnego wydatkowania dostępnych środków do kierowania ograniczonych zasobów na realizację połączeń, które w maksymalnie efektywny sposób służą realizacji misji publicznej, zwłaszcza na obszarach zagrożonych wykluczeniem transportowym.
– Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez PKP IC, pociągi przewidziane do zawieszenia od 24/25 czerwca br. charakteryzują się niską frekwencją. Według przekazanych przez operatora wyliczeń, średnia liczba pasażerów w tych pociągach często nie pozwala nawet na zapełnienie jednego wagonu drugiej klasy (80 miejsc) – poinformowała rzeczniczka MIB Elżbieta Kisil.
Polski Bus wypełni lukę?O ile jednak w przypadku pociągów Morcinek i Lompa frekwencja faktycznie była niska, o tyle dla pociągu Rataj bywały dni, kiedy brakowało miejscówek w składach złożonych z siedmiu wagonów. Po decyzji PKP Intercity o zlikwidowaniu TLK Rataj już od godziny 13-tej nie będzie żadnego taniego pociągu na zmodernizowanej za unijne pieniądze magistrali E65 z Warszawy do Gdyni.
Możliwość uruchomienia nowego połączenia na trasie Warszawa – Trójmiasto rozważa natomiast Polski Bus, który zapewnia, że weekendowe połączenia na tej trasie cieszą się tak dużą popularnością że przewoźnik wykorzystuje na niektórych kursach po dwa, a nawet trzy autokary. Wiadomo, że Polski Bus bardzo uważnie przyglądał się siatce połączeń PKP Intercity, który jest największym konkurentem autobusowego potentata. Nie wykluczone, że zamiast bisować połączenia, zdecyduje się na powrót do obsługi 9 par połączeń. Więcej na ten temat piszemy tutaj:
www.transport-publiczny.pl.MIB: nie zgodziliśmy się na likwidację innych pociągówPrzedstawicielka MIB zapewnia że ministerstwo wyraziło zgodę na wycofanie z oferty jedyne niektórych połączeń, o które wnioskowało PKP IC. W pozostałych przypadkach uznało, że mają one istotne znaczenie dla realizacji celów określonych w umowie o świadczenie usług publicznych.
Wprowadzanie korekt w ofercie przewozowej jest wg MIB rzeczą „zupełnie normalną”. – Korekty takie wynikają z różnych czynników. Z jednej strony mają na celu wprowadzenie nowych połączeń służących społeczeństwu, a niemożliwych do zorganizowania na zasadach komercyjnych. Z drugiej strony ich celem jest optymalizacja połączeń, które cieszą się niewielkim zainteresowaniem podróżnych i tym samym nie mają istotnego znaczenia dla zaspokojenia podstawowych potrzeb społecznych w zakresie przemieszczania się – komentuje Elżbieta Kisil. – Nie pozostaje to w sprzeczności z wypowiedzią wiceministra Piotra Stommy, która dotyczyła siatki połączeń PKP IC i całości oferty spółki oraz konieczności jej dostosowania w związku z luką w budżecie przewoźnika – pisze rzeczniczka, odnosząc się do słów podsekretarza stanu w MIB, który zapowiedział w kwietniu, że
ministerstwo nie planuje ograniczania siatki połączeń.