Pociągi PKP Intercity do Płocka, Wisły, Chojnic, Ostrołęki, Olecka, Parczewa czy Nysy – taki wariant połączeń zapisał MIB w nowym Planie Transportowym.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało nowelizację planu transportowego przewozów kolejowych. To podstawowy dokument określający priorytety przewozów pasażerskich, do którego odnoszą się też plany samorządowe.
Obecnie obowiązujący plan transportowy został ustalony rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 9 października 2012. Jak tłumaczy ministerstwo, aktualizacja planu według założeń miała się odbywać w cyklach co najmniej pięcioletnich, ale nie wykluczono częstszych korekt. W tym wypadku MIB tłumaczy konieczność zmian liczbą i zakresem kolejowych inwestycji infrastrukturalnych i taborowych realizowanych ze środków UE w latach 2007–2013, które rozliczono do końca 2015 roku. – W planie transportowym założono, że pierwsza zaplanowana weryfikacja przedmiotowego dokumentu nastąpi w roku 2016, co umożliwi uwzględnienie efektów projektów zawartych m.in. w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015 – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Ponadto, jak czytamy, nowelizacja planu transportowego uwzględnia zmiany zaistniałe w zakresie: nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020, w tym uwarunkowań krajowych i europejskich; sytuacji społeczno-gospodarczej, mającej wpływ na rynek przewozów pasażerskich oraz poziom przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych; zapotrzebowania na przewozy kolejowe finansowane przez Ministra, w związku z weryfikacją prognoz przewozowych, uwzględniających zrównoważony rozwój transportu; możliwości uruchomienia nowych połączeń kolejowych, będących następstwem modernizacji kolejnych linii sieci kolejowej; zrównoważonego rozwoju transportu prowadzącego do zwiększania udziału w przewozach transportu kolejowego.
Nowy plan ma też uwzględnić konieczność zapewnienia sprawnej komunikacji kolejowej, w przewozach organizowanych przez Ministra, regionom uznanym w rządowych dokumentach strategicznych za zagrożone marginalizacją. Dwie najciekawsze zmiany w dokumencie dotyczą weryfikacji spełnienia założeń poprzedniej wersji planu oraz propozycji nowych połączeń kolejowych dotowanych z budżetu państwa (czyli TLK i IC).
Weryfikacja planu – co się udało?
W pierwszej wersji Planu zapisano jego weryfikację w 2016 roku na podstawie m.in. następujących parametrów: średniej prędkości handlowej pociągów międzywojewódzkich 62,5 km/h (podniesienie z 60,4 km/h), a dla pociągów z Warszawy do większości miast wojewódzkich 80 km/h (podniesienie z 71,73 km/h); Zostały one osiągnięte, gdyż obecnie wynoszą odpowiednio 77,15 km/h i 85,9 km/h.
Jednocześnie wyznaczono wskaźniki do weryfikacji w 2023 roku. Nie będą zbyt trudne do osiągnięcia, gdyż zakładają one uzyskanie średniej prędkości handlowej na poziomie 80 km/h (czyli podniesienie jej o zaledwie 2,85 km/h) a dla połączeń z Warszawą – 90 km/h (czyli podniesienie o 4,1 km/h).
Nie zmieniły się wskaźniki punktualności czy czasu oczekiwania na przesiadkę, które ministerstwo chce osiągnąć. Wskaźnik liczby pociągów z przynajmniej jednym wagonem dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych rośnie z 20% w 2016 roku do 50% w 2020 i 100% w 2023 roku,.
Ciekawym dodatkiem jest punkt nakazujący oznaczanie w podawanych do publicznej wiadomości rozkładach jazdy literą "U" pociągów finansowanych przez Ministra – i to już od najbliższego rozkładu.
Jest mapa nowych połączeń
Do aktualizacji Planu Transportowego, oprócz części tekstowej, załączono również planowaną sieć codziennych połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych wraz z siecią uzupełniającą opartą o skomunikowania. Odcinki według scenariusza podstawowego przedstawiają praktycznie obowiązującą ofertę (co tłumaczy fakt niewykonania prognozy finansowej zmian – ministerstwo tłumaczy, że dodatkowe połączenia zostaną uruchomione w miarę dostępnych środków). Do dokumentu dodano również dotowanie połączeń Warszawa – Łódź, o czym
pisaliśmy tutaj.
Rys. MIB
Ciekawie wyglądają natomiast plany połączeń według scenariusza pożądanego. Znajdziemy tu pociągi PKP IC obsługujące nowe stacje i odcinki linii kolejowych: Piła – Chojnice – Tczew, Szczecinek – Chojnice – Grudziądz – Brodnica – Działdowo,
Łapy – Ostrołęka – Szczytno, Białystok – Czeremcha – Siedlce,
Łuków – Lublin,
Tomaszów Mazowiecki – Radom, Głogów – Leszno – Ostrów Wielkopolski, Legnica – Jaworzyna Śląska – Kamieniec Ząbkowicki – Kędzierzyn Koźle, Bielsko Biała – Goleszów – Cieszyn, Goleszów – Wisła Głębce, Kutno – Płock, Kołobrzeg – Goleniów, Zielona Góra – Żary – Jelenia Góra, (Kłodawa) – Inowrocław, Piła – Ulikowo.
Z dokumentem skierowanym do konsultacji społecznych
można zapoznać się tutaj.