Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

MIB ma nowy plan. Dziesiątki stacji z pociągami IC

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
14-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
MIB ma nowy plan. Dziesiątki stacji z pociągami IC
Fot. KOLEJ77, SM42.pl
Pociągi PKP Intercity do Płocka, Wisły, Chojnic, Ostrołęki, Olecka, Parczewa czy Nysy – taki wariant połączeń zapisał MIB w nowym Planie Transportowym. 

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało nowelizację planu transportowego przewozów kolejowych. To podstawowy dokument określający priorytety przewozów pasażerskich, do którego odnoszą się też plany samorządowe.

Obecnie obowiązujący plan transportowy został ustalony rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 9 października 2012. Jak tłumaczy ministerstwo, aktualizacja planu według założeń miała się odbywać w cyklach co najmniej pięcioletnich, ale nie wykluczono częstszych korekt. W tym wypadku MIB tłumaczy konieczność zmian liczbą i zakresem kolejowych inwestycji infrastrukturalnych i taborowych realizowanych ze środków UE w latach 2007–2013, które rozliczono do końca 2015 roku. – W planie transportowym założono, że pierwsza zaplanowana weryfikacja przedmiotowego dokumentu nastąpi w roku 2016, co umożliwi uwzględnienie efektów projektów zawartych m.in. w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015 – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Ponadto, jak czytamy, nowelizacja planu transportowego uwzględnia zmiany zaistniałe w zakresie: nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020, w tym uwarunkowań krajowych i europejskich; sytuacji społeczno-gospodarczej, mającej wpływ na rynek przewozów pasażerskich oraz poziom przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych; zapotrzebowania na przewozy kolejowe finansowane przez Ministra, w związku z weryfikacją prognoz przewozowych, uwzględniających zrównoważony rozwój transportu; możliwości uruchomienia nowych połączeń kolejowych, będących następstwem modernizacji kolejnych linii sieci kolejowej; zrównoważonego rozwoju transportu prowadzącego do zwiększania udziału w przewozach transportu kolejowego.

Nowy plan ma też uwzględnić konieczność zapewnienia sprawnej komunikacji kolejowej, w przewozach organizowanych przez Ministra, regionom uznanym w rządowych dokumentach strategicznych za zagrożone marginalizacją. Dwie najciekawsze zmiany w dokumencie dotyczą weryfikacji spełnienia założeń poprzedniej wersji planu oraz propozycji nowych połączeń kolejowych dotowanych z budżetu państwa (czyli TLK i IC).

Weryfikacja planu – co się udało?

W pierwszej wersji Planu zapisano jego weryfikację w 2016 roku na podstawie m.in. następujących parametrów: średniej prędkości handlowej pociągów międzywojewódzkich 62,5 km/h (podniesienie z 60,4 km/h), a dla pociągów z Warszawy do większości miast wojewódzkich 80 km/h (podniesienie z 71,73 km/h); Zostały one osiągnięte, gdyż obecnie wynoszą odpowiednio 77,15 km/h i 85,9 km/h.

Jednocześnie wyznaczono wskaźniki do weryfikacji w 2023 roku. Nie będą zbyt trudne do osiągnięcia, gdyż zakładają one uzyskanie średniej prędkości handlowej na poziomie 80 km/h (czyli podniesienie jej o zaledwie 2,85 km/h) a dla połączeń z Warszawą – 90 km/h (czyli podniesienie o 4,1 km/h).

Nie zmieniły się wskaźniki punktualności czy czasu oczekiwania na przesiadkę, które ministerstwo chce osiągnąć. Wskaźnik liczby pociągów z przynajmniej jednym wagonem dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych rośnie z 20% w 2016 roku do 50% w 2020 i 100% w 2023 roku,.

Ciekawym dodatkiem jest punkt nakazujący oznaczanie w podawanych do publicznej wiadomości rozkładach jazdy literą "U" pociągów finansowanych przez Ministra – i to już od najbliższego rozkładu.

Jest mapa nowych połączeń

Do aktualizacji Planu Transportowego, oprócz części tekstowej, załączono również planowaną sieć codziennych połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych wraz z siecią uzupełniającą opartą o skomunikowania. Odcinki według scenariusza podstawowego przedstawiają praktycznie obowiązującą ofertę (co tłumaczy fakt niewykonania prognozy finansowej zmian – ministerstwo tłumaczy, że dodatkowe połączenia zostaną uruchomione w miarę dostępnych środków). Do dokumentu dodano również dotowanie połączeń Warszawa – Łódź, o czym pisaliśmy tutaj.
 
Rys. MIB

Ciekawie wyglądają natomiast plany połączeń według scenariusza pożądanego. Znajdziemy tu pociągi PKP IC obsługujące nowe stacje i odcinki linii kolejowych: Piła – Chojnice – Tczew, Szczecinek – Chojnice – Grudziądz – Brodnica – Działdowo, Łapy – Ostrołęka – Szczytno, Białystok – Czeremcha – Siedlce, Łuków – Lublin, Tomaszów Mazowiecki – Radom, Głogów – Leszno – Ostrów Wielkopolski, Legnica – Jaworzyna Śląska – Kamieniec Ząbkowicki – Kędzierzyn Koźle, Bielsko Biała – Goleszów – Cieszyn, Goleszów – Wisła Głębce, Kutno – Płock, Kołobrzeg – Goleniów, Zielona Góra – Żary – Jelenia Góra, (Kłodawa) – Inowrocław, Piła – Ulikowo.

Z dokumentem skierowanym do konsultacji społecznych można zapoznać się tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju dalej czy bliżej?

Prawo i polityka

Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju dalej czy bliżej?

Jakub Madrjas 16 stycznia 2018

Gala z okazji Święta Kolejarza

Prawo i polityka

Gala z okazji Święta Kolejarza

inf. prasowa/Rynek Kolejowy 20 listopada 2017

MIB zakończył prace nad planem rozwoju ERTMS w Polsce

Infrastruktura

Bełchatów – Wieluń: Budowa coraz mniej prawdopodobna

Infrastruktura

Zobacz również:

Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju dalej czy bliżej?

Prawo i polityka

Powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju dalej czy bliżej?

Jakub Madrjas 16 stycznia 2018

Gala z okazji Święta Kolejarza

Prawo i polityka

Gala z okazji Święta Kolejarza

inf. prasowa/Rynek Kolejowy 20 listopada 2017

MIB zakończył prace nad planem rozwoju ERTMS w Polsce

Infrastruktura

Bełchatów – Wieluń: Budowa coraz mniej prawdopodobna

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5