Budowa dwóch łącznic kolejowych na trasie z Krakowa do Zakopanego znacząco skróci czas podróży w tej relacji. Ostatnia łącznica w Chabówce ma szansę na realizację dopiero po 2021 roku, czyli po zakończeniu modernizacji trasy ze Skawiny do stolicy Podhala.
Podróż pociągiem pomiędzy Krakowem Głównym a Zakopanem wiąże się z trzykrotną zmianą kierunku jazdy – w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce. Pociągi pasażerskie na tej trasie "tracą" blisko 40 minut tylko ze względu na konieczność zmiany czoła pociągu. By wyeliminować czasochłonne manewry, podjęto decyzję o budowie trzech łącznic kolejowych, w Krakowie Krzemionkach i Suchej Beskidzkiej oraz w Chabówce. Budowa tej pierwszej jest już w połowie ukończona i ma zakończyć się przed upływem 2017 roku. Zdjęcia z inwestycji można obejrzeć
tutaj. Odbiory techniczne drugiej łącznicy rozpoczną się już na początku przyszłego roku, pisaliśmy o tym
tutaj. Budowa ostatniego łącznika, który umożliwiłby przejazd z Krakowa Głównego do Zakopanego bez zmiany kierunku jazdy i utraty cennym rozkładowych minut, planowana jest dopiero po 2021 roku.
Modernizacja najpierw
Pod koniec kwietnia opisywaliśmy sytuację linii kolejowych do Nowego Sącza, Krynicy i Zakopanego. W artykule, który można przeczytać
tutaj, przyjrzeliśmy się m.in. możliwościom związanym z modernizacją lub rewitalizacją poszczególnych szlaków, w tym do Zakopanego. Ujęte na liście rezerwowej projekty dotyczące infrastruktury kolejowej do Krynicy i Zakopanego, po nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego, pozostały na niezmienionej – rezerwowej – pozycji. Więcej o aktualizacji KPK można przeczytać
tutaj.
Budowę łącznicy w Krakowie i Suchej Beskidzkiej, o których szerzej pisaliśmy
tutaj, PKP Polskie Linie Kolejowe realizują w odłączeniu od projektu modernizacji linii kolejowych ze Skawiny do Zakopanego. Dzięki temu te nowe odcinki torów już powstają, ale modernizacja torowisk pozostanie w obrębie odrębnego projektu, ujętego w KPK jako „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98 i 99 na odcinku Skawina – Zakopane. Powstała już koncepcja budowy łącznicy kolejowej w Chabówce, ale jej realizacja miałaby nastąpić po zakończeniu wspomnianego projektu.
– W związku z realizacją zadania „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Zakopane” została opracowana koncepcja budowy łącznicy kolejowej w Chabówce. Bezpośrednie połączenie linii kolejowych nr 98 i 99 z ominięciem węzła Chabówka pozwoliłoby na skrócenie czasu jazdy pociągów na trasie Kraków Gł. - Zakopane, przez skrócenie długości trasy oraz uniknięcie konieczności zwrotu kierunku jazdy pociągu na st. Chabówka – informuje Elżbieta Kisil, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Trudności techniczne
Dlaczego inwestycja w Chabówce mogłaby ruszyć dopiero za 5 lat? Ze względu na ukształtowanie terenu, budowa łącznicy w Chabówce może okazać się najtrudniejsza spośród wszystkich trzech łącznic na trasie Kraków – Zakopane. Nowy łącznik musi spełniać określone parametry techniczno-eksploatacyjne toru, a dla ich uzyskania konieczne byłoby ograniczenie różnicy wysokości początku i końca łącznicy dla osiągnięcia możliwie najmniejszego pochylenia podłużnego toru.
– Rejon przyszłej łącznicy posiada głęboką rzeźbę terenu i przy długości trasy około 550 m, różnicę poziomów ponad 14 m. Budowa łącznicy kolejowej wymaga przebudowy linii nr 98 w rejonie odgałęzienia i linii nr 99 w rejonie włączenia oraz budowy nowego przystanku osobowego Chabówka przy linii 99 – tłumaczy przedstawicielka resortu infrastruktury.
Jak podkreśla ministerstwo, z uwagi na powyższe, łącznica mogłaby być zrealizowana w ostatnim etapie zadania „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Zakopane” a dokładniej w czasie realizacji prac na liniach kolejowych nr 98 i nr 99, czyli najwcześniej po roku 2021. Biorąc pod uwagę fakt, że ten projekt ujęty jest jako rezerwowy, szanse na budowę łącznicy w Chabówce w najbliższym czasie są małe.