Ministerstwo Infrastruktury negocjuje ze stroną litewską możliwość uruchomienia pociągów z Warszawy na Litwę przez Białystok i Suwałki. Na razie jednak Litwini nie są tym zainteresowani, w związku z czym uruchamiane są połączenia międzywojewódzkie do Suwałk.
Wiceminister Piotr Stomma odpowiedział na interpelację posła Jarosława Zielińskiego (PiS), który uważa, że umowa ramowa na świadczenie przewozów międzywojewódzkich nie jest realizowana w należyty sposób przez PKP Intercity. Zieliński uważa, że ministerstwo infrastruktury powinno skontrolować wykonywanie umowy przez przewoźnika.
– Niejasności dotyczące wydatkowania publicznych środków w okresie rządów koalicji PO-PSL na organizację kolejowych przewozów pasażerskich powodują konieczność wyjaśnienia i rozstrzygnięcia kilku kwestii. Dotychczasowe nieprawidłowości utrzymują się nadal, wobec czego konieczne działania w sprawie wydają się być pilne. Niezbędne jest zidentyfikowanie problemu oraz czynnika ludzkiego odpowiedzialnego za ten stan rzeczy zarówno po stronie Ministerstwa jako dysponenta funduszy, jak i PKP InterCity jako odbiorcy funduszy – napisał w interpelacji poseł Zieliński.
Białystok poszkodowany
Zieliński zwraca uwagę szczególnie na odcinek Warszawa – Białystok, gdzie przywrócono połączenia pasażerskie w grudniu ubiegłego roku. Zgodnie z Załącznikiem 1 do Umowy PKP Intercity SA zobowiązało się do obsługi określonej liczby połączeń, ale zdaniem posła załącznik ten jest ignorowany.
– Przykładowo, zapisano obsługę trasy Warszawa – Białystok – Warszawa 9 parami połączeń, zaplanowano jedynie 8 par połączeń, a do rozkładu jazdy wdrożono tylko 5 par połączeń – dodatkowo jedno międzynarodowe, które nie wlicza się do tej statystyki, gdyż jest przedmiotem odrębnej umowy na przewozy międzynarodowe – pisze Zieliński.
Umowa o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, zawarta 25 lutego 2011 roku z PKP Intercity SA, jest umową ramową, przypomina wiceminister infrastruktury Piotr Stomma. Umowa określa poziom finansowania oraz zakres oferty objętej powierzeniem przez ministra właściwego do spraw transportu na lata 2011-2021, jednak szczegółowy przedmiot powierzenia, w tym wykaz połączeń, określają umowy roczne zawierane na podstawie umowy ramowej. Załączniki dołączone do umowy zawierają jedynie zarys rozkładu jazdy opracowany w celu oszacowania zakresu i wartości oferty przewozowej w strategicznym horyzoncie czasowym (10 lat). Szczegółowe relacje pociągów określają umowy roczne. PKP Intercity uruchamia więcej połączeń
Jak przypomina wiceminister infrastruktury w rozkładzie jazdy 2015/2016 obowiązującym od 13 grudnia 2015 r., na odcinku Warszawa – Białystok funkcjonuje 9 par pociągów międzywojewódzkich, w tym trzy pary, które rozpoczęły kursowanie od 13 marca 2016 r.
– Termin wdrożenia nowych połączeń jest związany ze wzrostem liczby dostępnych do eksploatacji nowych pojazdów serii ED161 „Dart”. Jednocześnie zwracam uwagę, że obecnie na trasie Warszawa – Białystok nie kursują pociągi międzynarodowe. Pociąg „Hańcza”, pierwotnie planowany w relacji międzynarodowej Kraków Główny – Mockava, z powodu braku uzgodnienia przez stronę litewską kursuje w relacji Kraków – Suwałki i jest uruchamiany jako pociąg krajowy w ramach umowy o świadczenie przewozów międzywojewódzkich – pisze Stomma w odpowiedzi na interpelację.
MIB chce pociągów na Litwę
Jednocześnie minister informuje, że od początku prac nad rozkładem jazdy 2015/2016 resort deklaruje wolę dofinansowania przewozów na Litwę. Połączenie obecnie kursuje w relacji skróconej Kraków – Suwałki, z powodu braku możliwości jego uruchomienia na odcinku litewskim. Wydłużenie trasy na Litwę jest możliwe pod warunkiem otrzymania jednoznacznej zgody od Kolei Litewskich.
– Dla ministra infrastruktury i budownictwa przywrócenie kolejowych przewozów pasażerskich pomiędzy Polską a Litwą jest sprawą priorytetową. Niemniej jednak wdrożenie do rozkładu jazdy takiego połączenia jest uzależnione także od polityki transportowej prowadzonej przez stronę litewską. W tej sprawie strona polska wielokrotnie interweniowała na Litwie, zarówno poprzez bezpośrednie kontakty PKP Intercity SA z Kolejami Litewskimi, jak i na poziomie ministerialnym – pisze Stomma. – Po wyczerpaniu możliwości porozumienia na szczeblu roboczym oraz na szczeblu szefów odpowiednich departamentów w ministerstwach podjąłem osobistą interwencję u litewskiego wiceministra transportu do spraw kolei. W tej sytuacji należy stwierdzić, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło wszelkie możliwe kroki w tej sprawie i obecnie inicjatywa należy do strony litewskiej – dodaje.
Problemy z taborem
Czasowe ograniczenie liczby pociągów do i z Białegostoku do 13 marca 2016 r. wynikało z opóźnień po stronie dostawcy pojazdów. Została przeanalizowana możliwość uruchomienia w zastępstwie składów wagonowych, jednak PKP Intercity w okresie wzmożonych przewozów między grudniem 2015 r. a lutym 2016 r. nie dysponowała odpowiednią rezerwą taborową. Ponadto przywrócenie oferty połączeń bezpośrednich do i z Warszawy nastąpiło po długotrwałej przerwie podyktowanej pracami prowadzonymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA W takim przypadku odbudowanie rynku przewozów pasażerskich następuje etapowo.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa stoi także na stanowisku, że obsługa Suwalszczyzny wyłącznie pociągami międzynarodowymi, których kursowanie jest uzależnione od uzgodnienia ze stroną litewską, nie stanowiłaby adekwatnej oferty dla tego regionu. – Z tego powodu, w opinii resortu, utrzymywanie połączeń międzywojewódzkich na odcinku Białystok – Augustów – Suwałki jest zasadne z punktu widzenia interesu społecznego, pomimo że obowiązująca umowa nie wskazuje wprost obowiązku dofinansowania przez budżet państwa obsługi ww. trasy – pisze Stomma.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.