Od 3 września PKP Intercity wprowadzi zmiany w kursowaniu pociągów na objazdowej trasie Warszawa – Lublin. Jedna z par połączeń do Terespola pojedzie niezależnie od pociągu do Lublina. Będzie też miało miejsce urealnienie czasów odjazdów z Łukowa. W tej chwili opóźnienia na tej trasie to codzienność.
Interpelacje w sprawie pociągów na trasie Warszawa – Lublin, systematycznie tracących pasażerów ze względu na czas przejazdu i dodatkowe opóźnienia, wystosował do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Stanisław Żmijan. Poseł jest zaniepokojony licznymi opóźnieniami pociągów kursujących objazdową trasą przez Łuków i Parczew.
"Nawet 180 minutowe opóźnienia"Zwraca uwagę, że konieczność zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową (i odwrotnie) powoduje opóźnienia, a łączenie pociągów z Terespola z pociągami z Lublina powoduje kolejne różnice w stosunku do rozkładu jazdy, związane z koniecznością rozpięcia składu.
– Z informacji przekazywanych przez mieszkańców wynika, że opóźnienia pociągów do Międzyrzeca Podlaskiego, Białej Podlaskiej i Terespola wynoszą nawet 180 minut – pisze poseł Żmijan i zwraca się do MIB o odpowiedź na pytanie, ile pociągów jadących na trasie Warszawa – Terespol było opóźnionych ze względu na konieczność łączenia ze składami jadącymi z Lublina oraz jaki był czas średni opóźnień? Pada też pytanie o środki zaradcze, które pozwolą PKP wyeliminować opóźnienia.
Obsługa składów o "kilkadziesiąt sekund" szybciejNa dwa pierwsze pytania, po zasięgnięciu informacji z PKP Intercity, odpowiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.
– Liczba opóźnionych pociągów jadących na trasie Warszawa – Terespol ze względu na konieczność łączenia ze składami jadącymi z Lublina wynosi 110 pociągów, a średni czas opóźnień tych pociągów wynosił 15 min – odpowiedział minister i dodał, że łączenie wagonów do Terespola i Lublina w składy dojeżdżające do Łukowa wynika z „ograniczonej przepustowości na odcinku Warszawa Wsch. – Łuków, na którym kursuje duża liczba pociągów regionalnych, a jednocześnie wpływa na uzyskanie przez PKP Intercity oszczędności w pracy eksploatacyjnej oraz optymalne wykorzystanie lokomotyw serii EP07 obsługujących pociągi na odcinku Warszawa – Terespol”.
Jak wynika z odpowiedzi udzielonej przez ministra, przewoźnik podjął działania na rzecz wyeliminowania opóźnień. Pozwoliły one skrócić manewry na stacji o „kilkadziesiąt sekund”.
– Zasady pozwalają jednak uzyskać „odzysk” ok. kilkudziesięciu sekund, co w znikomym stopniu wpływa na czas obsługi pociągów PKP Intercity w Łukowie. W obszarze zabezpieczenia obsługi rewidencko-manewrowej spółka, przy dostępnym taborze i założonym rozkładzie jazdy pociągów, podjęła już wszelkie możliwe działania mogące wpływać na czas postoju w Łukowie – ocenia minister na podstawie odpowiedzi przygotowanej przez spółkę. Dodaje, że na opóźnienia wpływa także układ torowy stacji Łuków i „czynniki wynikające z instrukcji obsługi lokomotywy SU160, zgodnie z którą pracownicy PKP Intercity i wykonawcy zewnętrznego są zobligowani do wykonywania czynności w odpowiednich sekwencjach i odstępach czasu z uwagi na bezpieczeństwo (praca z wysokim napięciem) pracowników i pasażerów wynikające z zastosowanych rozwiązań technicznych w modelu SU160 oraz wymaganych przez instrukcje”.
Korekta rozkładu jazdy od 3 wrześniaMinister odpowiada, że PKP Intercity próbowało korygować rozkład jazdy, jednak nie zgodziły się na to PKP PLK, ze względu na przepustowość linii nr 30 oraz brak możliwości zachowania obiegów składów i lokomotyw. Wdrożenie rozkładu jazdy uwzględniającego realny czas niezbędny na przeprowadzenie manewrów nastąpi dopiero od 3 września.
Od tego dnia czas postoju w Łukowie zostanie wydłużony według poniższych zasad dla pociągów:
• zmieniających lokomotywę z SU160 na lokomotywę elektryczną – postój w Łukowie wynosi 24 minuty,
• zmieniających lokomotywę z elektrycznej na SU160 – postój w Łukowie wynosi 20 minut,
• włączających wagony z Terespola – postój w Łukowie wynosi 27 minut,
• włączających grupę wagonów do Terespola – postój w Łukowie wynosi 27 minut.
Więcej zmian od grudnia– Ponadto od 3 września 2017 r. planuje się zrezygnować z prowadzenia grupy wagonów relacji Łuków – Terespol – Łuków w pociągu TLK „Pomarańczarka”. W zamian zostanie uruchomiony pociąg bezpośredni na trasie Warszawa Zachodnia – Terespol – Warszawa Zachodnia. Oznacza to redukcję liczby składów, dla których konieczne są długotrwałe manewry na stacji Łuków z 9 do 7 pociągów. Natomiast od nowego rozkładu jazdy pociągów 2017/2018, który wejdzie w życie w dniu 10 grudnia 2017 r. przewoźnik planuje zrezygnować z dzielenia/łączenia składów na stacji Łuków – informuje Andrzej Bittel.
Na problemach kolei na trasie Warszawa – Lublin zarabia od jakiegoś czasu Polski Bus, powiększając swoją siatkę połączeń. Piszemy o tym
tutaj.