Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MIB: 80 mln zł za naprawę linii lwóweckiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MIB: 80 mln zł za naprawę linii lwóweckiej
Fot. Michał Szymajda
O odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski na linii kolejowej nr 283 zrobiło się głośno za sprawą Kolei Dolnośląskich, które uruchomiły w 2016 roku ostatni pociąg na tej trasie o wiele mówiącej nazwie „Ostatni Leniwiec”. Wszystko za sprawą ciągłego ograniczania przez PKP PLK prędkości – obecnie do 10 km/h. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa policzyło, że prace umożliwiające przywrócenie trasy do stanu używalności to koszt rzędu 80 mln zł, a to tylko 32 km.

Linia kolejowa nr 283 na odcinku Jelenia Góra – Zebrzydowa ma lokalne znaczenie gospodarcze. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa określa ją mianem deficytowej ze względu na niewielkie obciążenie ruchem pociągów i zły stan infrastruktury – od stycznia do listopada 2016 roku średnia wynosiła 1,3 pociągu na dobę. – Przychody uzyskane ze sprzedaży tras licencjonowanym przewoźnikom nie zapewniają wystarczającej ilości środków na sfinansowanie robót utrzymaniowo-naprawczych w pełnym zakresie, prowadzenia ruchu pociągów i administrowania – wyjaśnia Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.

Tylko prace utrzymaniowe

Tylko 17% długości tego odcinka jest w stanie dobrym, 9% ma ocenę dostateczną, a ocenę niezadowalającą ma 74% długości odcinka. Zły stan infrastruktury doprowadził do obniżenia maksymalnej prędkości rozkładowej do 10 km/h. – Rozwiązaniem, które umożliwi eksploatację linii nr 283 przez 20-25 lat z maksymalną prędkością rozkładową spełniającą oczekiwania organizatora transportu publicznego jest wykonanie naprawy głównej infrastruktury kolejowej w pełnym zakresie – podaje Bittel.

Już w 2014 roku PKP PLK podjęły starania w celu pozyskania od urzędu marszałkowskiego województwa dolnośląskiego dofinansowania dla przeprowadzenia niezbędnych robót utrzymaniowo-naprawczych tej linii, które umożliwiłyby jazdę szynobusów z prędkością 30 km/h. Wartość tych robót oszacowano na 4,6 mln zł, jednak samorząd województwa ocenił, że szacowany koszt robót jest zbyt wysoki w stosunku do oczekiwanych korzyści.

MIB podaje, że obecnie nie ma planów inwestycyjnych dotyczących linii kolejowej nr 283. Trasa ta nie znalazła się na liście priorytetów inwestycyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, ani na w Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego do 2023 roku. To powoduje, że PKP PLK prowadzą na tej linii wyłącznie prace utrzymaniowo-naprawcze polegające na pojedynczej wymianie szyn, podbiciu pojedynczych podkładów oraz poprawie rozstawu toru.

Inwestycja warta miliony

Urząd Marszałkowski nie ukrawał chęci przejęcia tej linii od zarządcy infrastruktury. Potwierdza to także Andrzej Bittel. – Rozmowy w zakresie ewentualnego przejęcia i rewitalizacji w różnych formułach niektórych linii kolejowych w województwie dolnośląskim, w tym linii nr 283, przez samorząd województwa dolnośląskiego podjęte zostały w ostatnim kwartale 2016 roku – mówi. Jednak nie przekazano żadnych ustaleń.

Według szacunków PKP PLK, naprawa główna nawierzchni kolejowej linii nr 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski, która pozwoli na uzyskanie prędkości od 40 do 60 km/h to koszt ok. 80 mln zł. – Powyższe szacunki nie uwzględniają prac na obiektach inżynieryjnych, z uwagi na konieczność przeprowadzenia szczegółowej oceny stanu technicznego tych obiektów – dodaje wiceminister.

Wariant dotyczący budowy nowej linii kolejowej na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski w starym śladzie wymaga jednak dużo bardziej szczegółowych analiz. – Koszt można obliczyć jedynie według wskaźnika, zakładając, że koszt budowy jednego kilometra linii kolejowej oscyluje w granicach 10-12 mln zł – podkreśla Bittel. W takim ujęciu oznaczałoby to, że w wariancie linii jednotorowej, niezelektryfikowanej dla linii kolejowej nr 283, cena prac wyniosłaby od 300 do 400 mln zł. – Należy zaznaczyć, że wskazany koszt jest jedynie szacunkowy. Faktyczne koszty budowy linii będą uzależnione od szeregu czynników np. ukształtowania terenu i związaną z nim koniecznością budowy dużej liczby obiektów inżynieryjnych – dodaje wiceminister.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5