Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mgliste perspektywy powrotu pociągów do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mgliste perspektywy powrotu pociągów do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego
fot. Jacek Halicki, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia coStacja kolejowa w Lądku Zdroju
Ostatni raz pociąg przyjechał z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego w 2005 roku. Poseł Ireneusz Zyska zapytał Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jakie są szanse na przywrócenie ruchu lub przekazanie linii dolnośląskiemu samorządowi.

Jak zauważa poseł Zyska, reaktywacja linii „stanowi strategiczny warunek dla rozwoju gospodarczego tej części powiatu kłodzkiego”. Chodzi nie tylko o turystykę, bowiem w Stroniu Śląskim, tuż przy dawnym dworcu, Lasy Państwowe zamierzają stworzyć składnicę drewna energetycznego. Wywóz sporej ilości drzewa autami bez wątpienia doprowadzi do zniszczenia dróg lokalnych, często o górskim charakterze. Remedium na to mogłaby być kolej. Dlatego poseł pyta MIB, jakie są szanse na inwestycję w linię 322, pozostającą pod zarządem PKP, bądź czy istnieje szansa na jej przekazane marszałkowi województwa dolnośląskiego, który wiele razy wyrażał wolę jej przejęcia i odbudowy.

– Czy w przypadku braku środków w ramach Krajowego Programu Kolejowego, będzie możliwe uzyskanie wsparcia finansowego dla inicjatywy samorządu i z jakich źródeł? Czy w PKP PLK jest rozważana możliwość przejęcia linii kolejowej nr 322 przez samorząd województwa dolnośląskiego? Jeśli tak, to na jakim etapie są prowadzone rozmowy na ten temat? – pyta Ireneusz Zyska.

Drogi remont

Informacje przekazane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa z pewnością budujące nie są. Jerzy Szmit, były już wiceminister transportu i budownictwa, przekazuje informację o szacowanej kwocie potrzebnej do rewitalizacji linii (zdaniem PKP PLK, ponad 94 mln zł) i dodaje, że zdobycie środków na remont uzależnione jest od decyzji marszałka, który jednak nie zdecydował się na umieszczenie jej w bieżącej perspektywie Regionalnego Programu Operacyjnego. Warto zaznaczyć, że deklarowana suma dotyczy nie tylko remontu bądź położenia nowego toru, ale też budowy urządzeń przejazdowych, peronów, wiat, małej architektury czy wycinki drzew.

Tymczasem województwo od lat deklaruje, że z chęcią przejmie linię i wyremontuje ją za mniejsze pieniądze. Argumentuje, że tak właśnie stało się z linia kolejową z Wrocławia do Trzebnicy, którą zrewitalizowano i utrzymuje się dzięki Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei. Zdaniem urzędników marszałka kwoty, które wydaje się na jej utrzymanie są daleko niższe od deklarowanych przez PKP PLK. Z tego samego powodu zamiast wpisywać drugorzędne i trzeciorzędne linie będące w zarządzie PLK do projektów finansowanych z RPO, województwo dąży do ich przejęcia. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku tzw. linii lwóweckiej.

Rozmów na temat oddania linii nie ma

Wygląda na to, że PKP PLK nie zamierza pozbywać się linii 322, po której pociągi z prędkością 20 km/h jeżdżą tylko na krótkim odcinku, do jej 9 kilometra, licząc od Kłodzka.

– W chwili obecnej nie są prowadzone rozmowy z samorządem na temat przejęcia linii kolejowej (…) – stwierdza ministerstwo i dodaje, że realizacja projektów z listy rezerwowej, do których należy rewitalizacja linii kolejowej 322, nie jest możliwa bez zwiększenia środków w danym RPO na inwestycje kolejowe lub bez uzyskania oszczędności w projektach z listy podstawowej. – Obecnie nie występują oszczędności ani nie jest możliwe zwiększenie środków Funduszu Kolejowego przeznaczonych na dofinansowanie zadań realizowanych w ramach RPO – czytamy w odpowiedzi na pismo posła Zyski. Zdaniem MIB „sama zmiana zarządcy danej linii kolejowej nie spowoduje zwiększenia puli środków przeznaczonych na inwestycje, a w konsekwencji nie umożliwi finansowania i realizacji przedmiotowej inwestycji”.

W dokumentach strategicznych województwa dolnośląskiego reaktywację linii zaplanowano po 2025 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5