Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Merchel: Wyremontujemy zapomniane od lat linie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Merchel: Wyremontujemy zapomniane od lat linie
Fot. Mateusz Kozłowski, SM42.plFragment linii pomiędzy Ełkiem a Korszami
W Ministerstwie Rozwoju Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podpisał z CUPT-em umowę o dofinansowanie pierwszego kolejowego projektu. Mowa tutaj o liniach 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, jako fragmentu większej inwestycji znanej pod pojęciem Magistrali Wschodniej. Zapytaliśmy prezesa PKP PLK, na ile istotny jest ten projekt.

Martyn Janduła, rynek-kolejowy.pl: Co można powiedzieć o inwestycji na linii z Lublina do Stalowej Woli Rozwadów?

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK: Inwestycja ta ma duże znaczenie dla tego regionu. Linia łączy Lublin ze Stalową Wolą, mimo że położona jest już w województwie podkarpackim. Jej elektryfikacja pozwoli na znaczne zwiększenie prędkości i powiększenie przepustowości. Co istotne, będzie to miało wpływ na rozwój transportu w ruchu pociągów pasażerskich oraz towarowych w tym regionie. Chodzi mi przede wszystkim o połączenie kopalni Bogdanka z elektrownią Połaniec. Będzie to najkrótsza trasa, która jest obecnie wykorzystywana w transporcie pasażerskim, a od 2020 roku będzie mogła być również wykorzystywana w transporcie towarowym.

To pierwsza umowa z dofinansowaniem z Programu Polska Wschodnia dla fragmentu z projektu Magistrali Wschodniej. Kiedy realizacja tego odcinka?

Otwarcie ofert przewidzieliśmy na 15 grudnia. Zakładamy, że w pierwszym półroczu 2017 roku będzie podpisana umowa i w tym samym roku przystępujemy do realizacji. Zakładamy, że do 2020 roku inwestycja zostanie ukończona.

Ile jeszcze przewidziano umów w ramach tego programu?

Jeżeli chodzi o umowy z Programu Polski Wschodniej, to mamy przygotowanych ich osiem. Po dwie umowy, o wartości od 200 do 300 mln każda, dotyczą województwa warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego. Obecnie jesteśmy na końcowym etapie studiów wykonalności. Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić część postępowań przetargowych, a pozostałe wiosną 2017 r. Także już w następnym roku wchodzimy w etap realizacyjny.

Czy docelowo elektryfikacja jest przewidziana na wszystkich odcinkach Magistrali Wschodniej?

Elektryfikacja jest przewidziana na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, ze względu na istotne znaczenie linii w ciągu ruchu towarowego. Na innych odcinkach ta elektryfikacja nie jest przewidziana.

A czy przewidziane jest gdzieś również dokładanie drugiego toru na Magistrali Wschodniej?

Jeżeli rozmawiamy tylko o projekcie Magistrali Wschodniej, z którego jest dofinansowywany, to nie. Natomiast jeżeli mówimy o liniach kolejowych w obszarze Polski Wschodniej – tak. Dla przykładu np. będzie część w Polsce północnej, odcinek Białystok – Ełk, łącznie też Białystok – Olsztyn, gdzie jest założenie, że będą dwa tory. Realizowane będzie to z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Na ile Magistrala Wschodnia jest rzeczywiście potrzebna Polsce?

Magistrala Wschodnia jest hasłem, które w swoim założeniu ma połączyć duże miasta – stolice regionów. Pod pojęciem tym nie realizujemy nowych linii kolejowych, natomiast planujemy modernizacje i remonty tych istniejących. Program Polska Wschodnia dotyczy tych linii, które nie były remontowane od kilkudziesięciu lat. Potok podróżnych oczywiście w tej chwili istnieje, jednak jeżeli jedziemy z prędkością 40-50 km/h, to trudno mówić tutaj o dużym zainteresowaniu koleją. Założenie jest podstawowe, że te linie będą miały prędkość co najmniej 120 km/h. To pozwoli zdecydowanie skrócić czas jazdy, i być może, zwiększy potoki podróżnych. Z analizy wynika, że ludzie podróżują z różnych regionów czy to z Rzeszowa do Lublina, czy z Lublina do Białegostoku i niekoniecznie są zainteresowani, by odbywać podróż przez Warszawę.

Po linii z Lublina do Stalowej Woli pojedziemy z prędkością 120 km/h, jednak z ograniczeniami do 70 km/h. Czemu zdecydowano się na takie rozwiązanie?

Podstawowa rzecz to koszty. Pamiętajmy, że w niektórych lokalizacjach linia jest kręta. Koszty, które wystąpiłyby przy modernizacji i prostowaniu tych linii, sięgają mniej więcej 10-15 mln zł za kilometr toru. Przy tych pieniądzach, które mamy, łatwo sobie policzyć, że gdybyśmy chcieli założyć 120 km/h na całości linii, to byśmy musieli mieć tych pieniędzy co najmniej dwa razy tyle, co założony teraz budżet. Czas przejazdu w takim wypadku na całej linii skróciłby się o 10-15 minut. Czyli koszty w stosunku do uzyskanych efektów są niewspółmierne.

Zintensyfikowanie robót w Polsce Wschodniej i liczne zamknięcia zrażą zapewne sporą liczbę podróżnych do kolei. Jak potem odzyskać tych klientów?

Modernizacje w ostatnich latach pokazały, że tam, gdzie były całkowite zamknięcia linii, po ich otwarciu wrócili pasażerowie i to w znacznie większej liczbie. Oczywiście, zawsze jest ten pierwszy, początkowy etap, kiedy trzeba odzyskać klientów, ale jednak ludzie wracają, bo po pierwsze przekonują się do skróconego czasu jazdy, a po drugie, przekonują się do zupełnie innego taboru kolejowego, który w tej chwili jest w Polsce. To są te dwa elementy, które powodują, że i ja osobiście zostawiam samochód w garażu i jeżdżę po Polsce pociągiem – służbowo zresztą też. Pociąg jest najlepszym, najszybszym i najpewniejszym środkiem transportu.


mat. PKP PLK
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5