PKP PLK w obecnej perspektywie finansowej zaplanowały sporo inwestycji kolejowych w obrębie Olsztyna. Modernizacją objęte zostaną prawie wszystkie linie wlotowe do miasta, a także od podstaw powstanie dworzec Olsztyn Główny. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, poinformował "Rynek Kolejowy" o tym, jakie prace zaplanowano w związku z przebudową układu stacyjnego Olsztyn Główny.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Jakie są założenia przebudowy stacji Olsztyn Główny?Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK: Jeżeli mówimy o modernizacji stacji, to jest to wspólna inwestycja PKP PLK i PKP SA. PKP SA wybudują
nowy dworzec, natomiast my wymienimy część torów od pierwszego rozjazdu za stacją Olsztyn Zachodni do rozjazdu końcowego na wysokości toru odgałęźnego na Szczytno. Wymienimy także wszystkie rozjazdy i przebudujemy perony, które po zmianach będą szersze. Zmiana ta spowoduje, że będziemy musieli zlikwidować jeden z trzech torów za czwartym – ostatnim – peronem. Poszerzenie peronów wymusza na nas budowa kładki, która połączy osiedle Zatorze z dworcem, gdyż poza schodami, planujemy również windy.
Kładka będzie kończyła swój bieg w budynku dworca?Tak, kładka będzie kończyła swój bieg w budynku nowego dworca, natomiast na każdy peron planujemy zejścia. Dodatkowo zadaszenie kładki ma być do momentu dopóki są wiaty, żeby nie było takiej sytuacji, że pasażer schodząc ze schodów zmoknie.
Obecnie mówi się, że będzie ona bardziej piesza niż pieszo-rowerowa.
Mówimy na razie o zupełnie innym etapie. Na razie jest to koncepcja. Natomiast niedługo ogłosimy przetarg na projektowanie, a w specyfikacji jest wyraźnie mowa o kładce pieszo-rowerowej.
Jak rozwiązano koncepcyjnie umiejscowienie przystanku Olsztyn Śródmieście, który powstanie blisko centrum miasta?Powstanie jeden peron przy alei Wojska Polskiego, z kolei drugi po drugiej stronie, czyli oba powstaną przy skrajnych torach – linii 216 i 220.
Czy pozwolą one na obsłużenie wszystkich pociągów?Tak, pozwolą również obsłużyć linię 353, dlatego, że powstaną rozjazdy typu trapezowego, które umożliwią powrót pociągów na tę linię.
Co się dzieje z linią 216 z Olsztyna do Działdowa, bo po otwarciu ofert okazało się, że przewyższają one znacząco budżet PKP PLK?Oferty są obecnie rozpatrywane. Przewidujemy, że najpóźniej w lipcu będzie podpisanie umowy na roboty na linii 216 Olsztyn – Działdowo i linii 219 Szczytno – Pisz – Ełk.
Czyli będzie zwiększenie puli środków na zamówienie?Rozpatrujemy wszystkie oferty w ramach Programu Operacyjnego Polski Wschodniej i w ramach tego programu spinamy się z budżetem.
Na ile realny będzie remont linii kolejowej nr 221 z olsztyńskiego Gutkowa do Braniewa?Inwestycja ta jest bardzo realna. Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania studium wykonalności. Podkreślam, że mamy podpisane wstępne porozumienie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Dlatego podkreślam, że tutaj nie ma żadnego zagrożenia, iż modernizacji tej linii nie będzie.