PKP PLK na każdym kroku przypomina, że przyspieszyły prace w związku z modernizacją krajowej sieci kolejowej. Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, ze spokojem podkreśla, że spółka bez problemów skonsumuje ok. 67 mld zł, przygotowane na infrastrukturę kolejową.
Podczas uroczystego
podpisania umowy na realizację modernizacji linii kolejowej nr 447 z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, wyliczył dotychczasowe postępy w realizacji Krajowego Programu Kolejowego. W zaktualizowanym dokumencie wartość zadań, które mają zostać zrealizowane, sięga około 66,5 mld zł. Dzięki zmianie programu przebudowywanych zostanie w sumie 9 tys. km torów, a nie 8,5 tys. km, jak planowano wcześniej.
Ku realizacji KPK
– Planujemy w tym roku podpisać kilkaset umów – zdradza prezes Merchel. Jak dodaje, ich wartość kosztorysowa w 2017 roku powinna wynieść 29 mld zł. – Jeżeli odejmiemy oszczędności, które zapewne będą, to mówimy, że minimum 20-22 mld zł to będzie wartość rzeczywiście podpisanych w tym roku umów. Daje to już 1/3 wartości KPK – podkreśla.
Według danych za 2016 rok, PKP PLK podpisały umowy na łączną wartość 7 mld zł. – Biorąc to pod uwagę, to możemy stwierdzić, że pod koniec 2017 roku będziemy już blisko połowy zakontraktowanych wartości z KPK – wyjaśnia. Jak podkreśla PKP PLK, część z podpisywanych umów oznacza prędkie rozpoczęcie inwestycji, gdyż są to prace w systemie „buduj”. Do bezpośredniej realizacji prac wykonawcy przystąpią m.in. na linii
E20 z Sochaczewa do Swarzędza,
na linii radomskiej nr 8 czy
linii grodziskiej nr 447. – Mamy już projekty i po podpisaniu umowy w ciągu trzydziestu dni następuje przekazanie placu budowy wykonawcy i wbicie pierwszej przysłowiowej łopaty – mówi Merchel.
Podsumowując, w ramach KPK od listopada 2015 r. do kwietnia 2017 r. ogłoszono już 559 przetargów wartych ponad 20 mld zł. W tym czasie podpisano 456 umów z wykonawcami. Tylko w samym 2016 r. w ramach kolejowego programu ogłoszono ponad 300 przetargów.
Zapobiec inwestycyjnej luceIreneusz Merchel pytany o to czy uda się zrealizować wszystkie zadania z KPK uspokaja. – Wbrew pozorom brakuje nam w tej chwili 20 mld zł na realizację wszystkich inwestycji, dla których przygotowujemy dokumentacje – wyjaśnia. Jak podaje, PKP PLK mają już przygotowane dokumenty dla realizacji wszystkich inwestycji. 20 mld zł to zadania dla których spółka opracowuje obecnie studium wykonalności, a dla kilkunastu zadań również projekty. – Zrealizujemy je w ramach oszczędności – dodaje. Podkreśla jednak, że mimo
zanotowanych przez spółkę 350 mln zł oszczędności na przetargach w 2016 roku, to ta kwota nie jest duża. Merchel zakłada jednak, że nowa perspektywa finansowa po 2021 roku uwzględni dalszą modernizację infrastruktury kolejowej, a wtedy PKP PLK będzie mogła błyskawicznie podjąć się realizacji kolejnych inwestycji.