Samorząd Mazowsza zawarł porozumienie z PLK ws. budowy bezpośredniej linii kolejowej do portu lotniczego Warszawa Modlin. Inwestycja będzie finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego.
O potrzebie budowy bezpośredniego połączenia kolejowego do lotnika mówi się od kilku lat. Obecnie pociągi zatrzymują się na położonej kilka kilometrów od portu lotniczego stacji Modlin. Tam trzeba się przesiadać do autobusu dowożącego pasażerów do terminalu lotniska, co jest sporą niedogodnością. Dlatego samorząd województwa uważa, że powinna powstać linia łączącej Warszawę bezpośrednio z lotniskiem.
Finansowanie z programu regionalnego– Zarząd województwa jest zdeterminowany, aby bezpośrednie połączenie do lotniska Modlin wybudować. Nowa linia może zachęcić wiele osób do korzystania z pociągów na lotnisko i zwiększyć jego atrakcyjność. Port lotniczy Warszawa ma duży potencjał i stale się rozwija. W tym roku prawdopodobnie obsłuży ponad 3 mln pasażerów – powiedział Rynkowi Kolejowemu wicemarszałek mazowiecki Wiesław Raboszuk.
Władze regionu chciały by inwestycja ta finansowana była w ramach programów krajowych z środków unijnych. W 2014 r. linia do lotniska uznana została jednak za inwestycję o zbyt małym zakresie i przeniesiono ją na listę rezerwową w kontrakcie terytorialnym o czym pisaliśmy
TUTAJ. Następnie szukano innych sposobów sfinansowania tego projektu i ostatecznie postanowiono, że kolej na lotnisko będzie finansowana ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
PLK będzie inwestorem
Jak nas poinformowało biuro prasowe mazowieckiego urzędu marszałkowskiego, w lipcu władze województwa podpisały porozumienie z zarządcą infrastruktury . Na jego mocy PLK będzie pełnić rolę inwestora dla projektu budowy połączenia kolejowego. Województwo przekaże PLK środki na sfinalizowanie aktualizacji części dokumentacji. Zgodnie z zapisami porozumienia inwestycja powinna się zakończyć do 2020 r. Obecnie trwają wstępne prace przygotowawcze dla tego projektu. Opracowywana jest koncepcja przebiegu i kształtu nowej linii – powiedział wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
W sumie budowa ponad pięciu kilometrów torów i schowanej w tunelu stacji trzy terminalu lotniska w Modlinie ma kosztować około 250 mln zł w wariancie podziemnym lub 120 mln zł w przypadku przebiegu na powierzchnii. Przy okazji trzeba będzie wzdłuż torów ustawić dwa sześćsetmetrowe odcinki wysokich na pięć metrów ekranów akustycznych a także przebudować fragment północnej obwodnicy Warszawy dla tirów.
Władze Mazowsza chcą nawet wydłużenia tej linii aż do Płocka, jednak samorządu województwa prawdopodobnie nie stać na taką inwestycję i budowa nowej linii musiałaby być finansowania z Krajowego Programu Kolejowego. Więcej o tej propozycji pisaliśmy
TUTAJ.