Zwiększający się potencjał turystyczny Mszczonowa to jeden z argumentów za przywróceniem ruchu pasażerskiego do tej miejscowości. Pociągi miałyby jednak służyć głównie dojeżdżającym do Warszawy do pracy. Niebawem sporządzona zostanie analiza, która wykaże zasadność reaktywacji odcinka towarowej magistrali Skierniewice – Łuków.
Wznowienie ruchu pasażerskiego na linii nr 12 może być nieco bardziej prawdopodobne niż
wynikało ze wstępnych deklaracji samorządów województw, przez które przebiega tzw. trasa S – Ł łącząca Skierniewice z Łukowem. O ile nie wydaje się, by istniały realne szanse na przywrócenie połączeń na całej długości towarowej magistrali, o tyle może ona zostać wykorzystana do uruchomienia połączeń z miejscowości południowego Mazowsza do Warszawy.
Jak informowało nas wcześniej MIB, o takie kursy zabiegały niedawno m.in. władze Mszczonowa.
„Esełka” pomoże w walce z korkami i smogiem?Jak wskazuje Biuro Prasowe mazowieckiego urzędu marszałkowskiego, jeszcze w zeszłym roku samorząd regionalny poparł wspomniane starania o rozszerzenie zakresu planowanej modernizacji linii o infrastrukturę pasażerską na odcinku Mszczonów – Czachówek. Głównym argumentem za inwestycją w przystanki jest zdaniem regionu duży potencjał ludnościowy leżących przy „esełce” gmin.
– Mają one 45 tys. mieszkańców, którzy w znacznej mierze pracują w Warszawie, do której muszą obecnie dojeżdżać samochodami prywatnymi. Umożliwienie korzystania z przystanków osobowych da szansę na zmniejszenie ruchu kołowego na trasach do Warszawy oraz zatłoczenia i zanieczyszczeń w samym mieście – argumentuje Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Dodaje przy tym, że linia mogłaby wygenerować także potoki inne niż związane z codziennymi przejazdami do i z pracy.
Dużym generatorem ruchu może być park rozrywki – Przewidujemy wzrost ruchu turystycznego związany z planowanym uruchomieniem w gminie Mszczonów parku rozrywki – stwierdza bowiem przedstawicielka regionu. Jej zdaniem ewentualne pociągi do Mszczonowa ułatwiłyby też mieszkańcom Warszawy dojazd do basenów termalnych w Mszczonowie i w południowej części Lasów Chojnowskich. Samo rozszerzenie zakresu inwestycji PLK przyczynić miałoby się natomiast do optymalizacji wykorzystania środków zarządcy infrastruktury.
Marta Milewska informuje, że UMWM uzyskał wstępną aprobatę pomysłu ze strony PKP PLK, ale pod warunkiem deklaracji samorządu województwa co do uruchomienia przewozów po zakończeniu robót. Spółka oczekuje także przygotowania przez władze regionu analiz przewozowych dotyczących trasy Mszczonów – Warszawa. Opracowanie takie ma być niebawem zrealizowane.
Przywrócenie kursów możliwe za pięć lat – W Mazowieckim Biurze Planowania Regionalnego trwają prace nad zmianą Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego, w ramach których wykonana zostanie analiza przewozowa, która pozwoli odpowiedzieć na pytanie o możliwość uruchomienia połączeń pasażerskich – zapowiada rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego. Dokument ma wskazać także potencjalne relacje i częstotliwości kursów. Przypomnijmy, że PKP PLK chce, by remont trasy
zakończył się w roku 2022.