Budowa nowej linii Ciechanów – Przasnysz – Chorzele znalazła się w Kontrakcie Terytorialnym na pozycji rezerwowej, wspólnie z modernizacją linii 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele. –. Te dwie inwestycje powinny być rozpatrywane łącznie, ponieważ odpowiadają na szereg wyzwań, przed którymi stoi północna część województwa mazowieckiego. Jednym z nich jest niska dostępność transportu szynowego – zapewnia biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Potrzeba budowy nowej linii kolejowej wynika z szeregu dokumentów strategicznych województwa. Samorząd wymienia szereg zalet takiej inwestycji. Przede wszystkim poprawi obsługę komunikacyjną tzw. obszarów strategicznej interwencji w północnej części województwa – w obszarach ostrołęcko-siedleckim i ciechanowskim. Tereny te cechują się brakami w zakresie infrastruktury i jednocześnie dużymi problemami społecznymi – wysokim bezrobociem i niskim poziomem inwestycji pozarolniczych. Urzędnicy podkreślą możliwość efektu synergii z już wyremontowaną linią kolejową Wielbark – Szczytno – Olsztyn oraz modernizowaną linią nr 9 Warszawa – Gdańsk.
Nowa linia poprawić ma obsługę transportową specjalnych stref ekonomicznych w Ostrołęce i Przasnyszu, a także innych ośrodków gospodarczych w rejonie Przasnysza i okolicznych gminach. Przyczyni się też do polepszenia dojazdu z lokalnych ośrodków do pobliskich miast wojewódzkich (w równej odległości od Przasnysza i Ostrołęki znajdują się zarówno Warszawa, jak i Olsztyn). Inwestycja sprzyjałaby zapewnieniu zrównoważonego transportu, ograniczaniu emisji zanieczyszczeń i przenoszeniu ciężaru przewozów z dróg na tory.
Realizacja tej linii jest oczywiście uzależniona od dostępności środków. Samorząd liczy tutaj na wsparcie strony rządowej. – Inwestycja ta, mająca znaczenie ponadregionalne, powinna zostać wpisana do Dokumentu implementacyjnego do Strategii rozwoju transportu, by mogła zostać sfinansowana w ramach krajowego programu operacyjnego rozbudowy infrastruktury transportowej. Pod uwagę brana jest jednak również możliwość realizacji projektu, przynajmniej częściowo, w ramach Regionalnego programu operacyjnego województwa mazowieckiego 2014-2020 – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Nie jest to jedyna planowana przez samorząd linia kolejowa – już wcześniej głośno było o trasie do lotniska w Modlinie i dalej do Płocka. Również te przedsięwzięcia znajdują się na liście rezerwowej Kontraktu Terytorialnego.