Mazowiecki przewoźnik rozpisał przetarg, w którym poszukuje wykonawcy naprawy wraz z modyfikacją 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt. Zmiany przejdzie system informacji pasażerskiej, zaś pojazdy po pracach będą przystosowane do zamontowania w nich ERTMS. Do zamawiającego trafiła jednak tylko jedna koperta.
Usługa naprawy w poziomie utrzymania P4 z modyfikacją obejmie 10 składów Flirt serii ER75 produkcji Stadlera. Pierwsze pojazdy dotarły do przewoźnika 31 maja 2008 roku. Oficjalne przekazanie pierwszych dwóch z dziesięciu zamówionych pociągów odbyło się na dworcu Warszawa Wschodnia.
55 dni prac na jeden skład
Flirty Kolei Mazowieckich to pierwsze pojazdy tego typu, które pojawiły się w Polsce. Chwilę później zawitały także do Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Stało się tak dlatego, że województwo mazowieckie wspólnie z województwem śląskim zorganizowało przetarg na dostawę 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Teraz przyszedł czas na przeprowadzenie usługi naprawy P4 wspomnianych jednostek. Koleje Mazowieckie wymagają, aby wykonawca przeprowadził prace w terminie nie dłuższym niż 55 dni, licząc od dnia przekazania elektrycznego zespołu trakcyjnego do naprawy. Jest to również parametr, który będzie przez zamawiającego punktowany w przetargu. Oferenci za skrócenie tego terminu mogą zyskać 22% punktów. Z kolei 60% oceny stanowi cena, zaś 18% punktów to gwarancja na cały elektryczny zespół trakcyjny. Składanie ofert trwało do 23 sierpnia 2017 roku.
Na udział w postępowaniu zgodził się tylko jeden wykonawca. Swoją ofertę zgłosił Stadler Service Polska, który wycenił prace na 54,7 mln zł brutto. Wykonawca deklaruje, że wykona zamówienie do 30 czerwca 2019 roku, przeznaczając na każdy pojazd 54 dni. Gwarancja miałaby obowiązywać przez okres 19 miesięcy. Niestety, oferta zaoferowana przez Stadlera znacząco przekroczyła budżet przygotowany przez Koleje Mazowieckie. Przewoźnik przygotował na ten cel 35,45 mln zł brutto.
Pojazdy gotowe do ERTMS
Stały zakres prac obejmuje naprawę lub wymianę osłon po uszkodzeniach mechanicznych na podwoziu wagonów, przywrócenie estetyki i szczelności połączeń na zewnątrz pudła pojazdu, naprawę połączeń klejonych wykładziny podłogowej wewnątrz pojazdu. W zakresie tym znalazła się również regeneracja foteli maszynisty i pomocnika maszynisty. Przeglądem objęte będą również wysuwane podesty wejściowe oraz drzwi odskokowo-przesuwne.
Modyfikacje obejmą z kolei system informacji pasażerskiej. Koleje Mazowieckie chcą dostosować do wymagań rozporządzenia ministra sposób wyświetlania informacji na tablicach informacyjnych. W toaletach wykonawca zamontuje czujki dymu, które ostrzegą maszynistę o dymie w pojeździe, wraz ze wskazaniem konkretnej kabiny. Przewoźnik chce również zabudować w kabinach maszynistów radio GSM-R przystosowanego do wdrażanego Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Modyfikacje przejdzie rejestrator systemu monitoringu kamer wewnętrznych, który pozwolić ma na zachowanie nagrań na okres co najmniej 14 dni.
Prace wykraczające poza stały zakres napraw sprowadzają się do wymiany 240 tarcz hamulcowych do 60 zestawów kołowych tocznych, 112 tarcz hamulcowych do zestawów kołowych napędnych, 50 kół monoblokowych tocznych oraz 56 kół monoblokowych napędnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.