Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plTrójczłonowy szt Pesy na linii PKM
Lubuskie przygotowuje się do zakupu dwóch trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Takich pociągów w Polsce nie zamawiano od czasu otwarcia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czyli od 3 lat, dlatego lubuski urząd marszałkowski chce, przed właściwym zamówieniem, sprawdzić, co mogą zaproponować producenci. Do dialogu technicznego zgłosiła się zarówno Pesa, jak i Newag.
Do dialogu technicznego w Lubuskiem (termin zgłoszeń upłynął 9 lutego) zgłosiło się dwóch największych krajowych producentów taboru: Pesa i Newag. Pesa dostarczała już trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne SA136 dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w ostatnich latach, z kolei dla DB Regio produkuje trójczłonowe Linki. Newag w ostatnich latach nie dostarczał podobnych pociągów, teraz będzie miał szansę wpisać takie zamówienie do swojego portfolio (ostatnie dostawy trójczłonów SA138 zrealizowano w latach 2010–2012). Po zakończeniu dialogu przyjdzie czas na właściwy przetarg, który wyłoni dostawcę.
Wygodne pojazdy regionalne
W zapowiedzi dialogu technicznego znalazł się obszerny opis przedmiotu zamówienia, wiemy więc jakiego taboru poszukuje lubuski marszałek. Pojazdy muszą być zdolne do jazdy z prędkością maksymalną 120 km/h, muszą być przystosowane do obsługi peronów o wysokości 300 do 760 mm. W tym celu pojawi się w nich wysuwany stopień. Urząd chce, by Przewozy Regionalne, które będą użytkownikiem pociągów, mogły wykonywać naprawy i przeglądy do poziomu P4 włącznie w swoich własnych bazach obsługowych.
Warunkiem udzielenia zamówienia będzie „zastosowanie ekonomicznych silników spalinowych nowej generacji o niskim zużyciu paliwa, klimatyzacji kabiny maszynisty i części pasażerskiej, monitoring wnętrza pojazdu, tempomat”. Urząd zaznaczyło ponadto, że wyposażenie pojazdu powinno zapewnić komfortowy przejazd pasażera przez 4 godziny. To sporo jak na tabor regionalny. Z pewnością ten warunek przełoży się na zainstalowanie np. wygodnych foteli. W pojeździe dominować będą siedzenia ustawione za sobą (150), pod którymi znajdą się gniazdka elektryczne. 10 siedzeń będzie ustawionych oparciem do ścian pojazdu i mają mieć możliwość złożenia. Pojazd ma być dobrze wyciszony matami dźwiękochłonnymi, także w obszarze szaf i skrzyń elektrycznych. W oknach pojawią się rolety. W nowych spalinowych pojazdach zmieścić się ma 6 rowerów, które zamontujemy w pozycji pionowej. Znajdą się w nich toalety przystosowane do wjazdu do nich osób na wózkach (po jednej w pojeździe). Będzie też Wi-Fi i system informacji pasażerskiej.
20 lat odporności na rdzę
Szt musi być oczywiście zgodny z TSI. Masa pojazdu w stanie służbowym ma wynieść nie więcej niż 135 ton. W każdym członie będzie jedna para drzwi na stronę pojazdu, zestaw ma mieć możliwość połączenia z innym szt tego samego typu. Konstrukcja musi mieć 20-letnią odporność na korozję. Pojazdy mają mieć dwuosiowe wózki, lecz zamawiający nie precyzuje, czy mają być to wózki Jacobsa. Zamawiający dopuszcza zastosowanie układu napędowego z przekładnią elektryczną i silnikami trakcyjnymi asynchronicznymi.
Przetarg ma być zorganizowany niezwłocznie po przeprowadzeniu dialogu technicznego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.