PKP SA porządkują stan prawny nieruchomości i zmieniają podejście do inwestycje, z których zamierzają czerpać długoterminowe zyski. Biorą też aktywny udział w rządowym programie Mieszkanie Plus.
Prymus w programie Mieszkanie Plus
Kolejowa spółka jako jedna z pierwszych przystąpiła do realizacji programu Mieszkanie Plus, który ma na celu poprawę dostępności mieszkań w Polsce – według rządu deficyt mieszkaniowy w Polsce szacowany jest 900 tysięcy mieszkań. W tym celu 7 listopada ubiegłego roku podpisany został list o współpracy z Krajowym Zasobem Nieruchomości oraz Ministrem Infrastruktury i Budownictwa. Na jego mocy jeszcze pod koniec ubiegłego i na początku bieżącego roku przekazano do KZN oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dwa wykazy, obejmujące łącznie 238 nieruchomości o powierzchni blisko 600 ha i szacunkowej wartości aż 1,3 mld zł. To funkcjonalne działki, również wielohektarowe, na których mogą powstawać całe osiedla, do tego niejako z definicji dobrze skomunikowane dzięki bliskości kolei.
Krajowy Zasób Nieruchomości w terminie 180 dni od przekazania wykazów wybierze te nieruchomości, którymi będzie zainteresowany, a w ciągu kolejnych 180 dni potwierdzi swoje zainteresowanie i przystąpi do kupna gruntów od PKP SA. Powołany przez rząd Krajowy Zasób Nieruchomości ma pełnić funkcję „banku ziemi”, gromadząc nieruchomości państwowe i zarządzając nimi tak, by zwiększyć podaż nieruchomości pod budownictwo mieszkaniowe. Dzięki porozumieniom KZN kupi po cenach rynkowych działki i budynki, na których będą powstawać mieszkania i domy w ramach programu Mieszkanie Plus. – Jestem dumny, że jako PKP S.A. bierzemy udział w programie Mieszkanie Plus. Wierzymy, że już wkrótce tereny należące do naszej spółki będą wykorzystane na ważny cel społeczny, jakim jest realizacja tego programu – powiedział prezes PKP S.A., Krzysztof Mamiński.
Nieruchomości wskazane przez PKP S.A. zostały wytypowane w wyniku analizy posiadanego przez PKP S.A. portfela nieruchomości w miastach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców, także w dużych ośrodkach takich jak Kraków, Gdańsk czy Szczecin, ale też np. w Dąbrowie Górniczej. Aktualnie trwa analiza nieruchomości PKP S.A. zlokalizowanych w pozostałych miastach, które mogą być wykorzystane pod budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne. Do 23 marca z puli 711 miast liczących poniżej 20 tys. mieszkańców przeanalizowano 472 miasta, w których wstępnie wytypowano 65 nieruchomości o powierzchni ponad 55 ha. Analiza zostanie zwieńczona kolejnym, trzecim wykazem nieruchomości, który zostanie opracowany do połowy bieżącego roku.
– Do tej pory udostępniliśmy listę 238 nieruchomości zlokalizowanych w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców, które będą mogły zostać wykorzystane w rządowym programie Mieszkanie Plus. To blisko 600 ha o łącznej szacunkowej wartości prawie 1,3 mld zł. Jesteśmy na etapie typowania kolejnych nieruchomości, tym razem z mniejszych ośrodków, które skatalogujemy i udostępnimy do końca czerwca tego roku. Łącznie zaoferujemy Krajowemu Zasobowi Nieruchomości olbrzymią bazę nieruchomości, które mogą być przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.
Czerpać zyski z nieruchomości, zamiast je wyprzedawać
PKP S.A. zmieniło podejście do wykorzystywania ogromnych zasób nieruchomości, które posiada. Zamiast je wyprzedawać, spółka zamierza je zagospodarowywać i czerpać długoterminowy zysk z ich wynajmu. Na kolejowych działkach mogą powstawać nie tylko mieszkania (w tym wspomniane w ramach programu Mieszkanie Plus), ale też centra logistyczne czy budynki usługowe. W ramach spółki deweloperskiej XCity PKP S.A. pracuje nad ok. 20 projektami, które są planowane do realizacji w ciągu trzech lat. Aby zminimalizować ryzyko, inwestycje są rozproszone pod względem miejsca i czasu realizacji.
Spółka uporządkowuje też stan prawny nieruchomości. Prezes zarządu PKP SA Krzysztof Mamiński i burmistrz Zakopanego Leszek Dorula podpisali 9 października porozumienie, w myśl którego Polskie Koleje Państwowe przekazały na rzecz miasta dworzec kolejowy wraz z przyległym placem. Będą one nadal służyły celom transportowym. Miasto planuje budowę centrum komunikacyjnego, integrującego pociąg z innymi środkami transportu. W ramach prac dworzec kolejowy zostanie poddany gruntownej modernizacji. Część kompleksu stacyjnego, obejmująca infrastrukturę torowo-peronową, będzie nadal zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W myśl porozumienia kolej zostaje uwłaszczona na tym terenie. To tylko jeden z przykładów szeroko zakrojonej współpracy PKP S.A. z lokalnymi władzami. W ostatnich latach spółka przekazała na rzecz jednostek samorządu terytorialnego w całym kraju ok. 300 dworców.
Porządki obejmują też zadawnione sprawy statusu prawnego nieruchomości. W kwietniu ubiegłego roku Polskie Koleje Państwowe S.A., Starosta Tatrzański, Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze oraz Tatrzański Park Narodowy zawarli porozumienie, które potwierdza, że budynki oraz obiekty związane z obsługą Zespołu Kolei Linowych Kasprowy Wierch są własnością Skarbu Państwa. Przejęły one od PKP S.A. 17 obiektów na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, dzierżawionych przez PKL S.A. Są to między innymi: budynek stacji górnej Kasprowy Wierch, dolnej i górnej stacji KL Goryczkowa, Trasa KL Goryczkowa oraz sieć elektroenergetyczna.
Inwestycje w logistykę
Nieruchomości PKP S.A. to także ogromna szansa dla rozwoju logistyki. Obecnie w Polsce znajduje się 36 terminali lądowych. Do tego w dużej mierze są one skoncentrowane, np. w okolicach Poznania i Warszawy. W wielu rejonach kraju terminali brakuje, co blokuje rozwój lokalnej gospodarki oraz samych przewozów kolejowych i intermodalnych. PKP S.A. posiadają wiele gruntów, które mogłyby zostać zagospodarowane pod budowę centrów logistycznych, railportów czy terminali intermodalnych. Do tej pory wytypowane zostało ponad 100 nieruchomości, zlokalizowanych głównie przy stacjach kolejowych i liniach, do których doprowadzone są drogi. Grunty te obejmują w sumie 1160 działek, których łączna powierzchnia wynosi ponad 1100 ha. Obecnie kolejarze prowadzą rozmowy z przedsiębiorstwami, które są zainteresowane inwestowaniem w rozwój działalności logistycznej.
Grunty, które nadają się do budowy terminali, znajdują się na terenie całego kraju, np. w Kędzierzynie-Koźlu, Płocku czy Zduńskiej Woli. PKP S.A. podpisały już w tym roku pierwsze listy intencyjne dotyczące współpracy przy projektach logistycznych – z Pocztą Polską, Miastem Rybnik i Miastem Konin. Kolejnym etapem będzie pozyskiwanie inwestorów, określanie zasad współpracy z nimi czy uzgadnianie dokumentacji. Pierwsze centra logistyczne i multimodalne terminale przeładunkowe mają szansę rozpocząć świadczenie usług w perspektywie kilku lat od zawarcia wstępnych porozumień.
– Kolej w Polsce zmienia się na lepsze, to widać. Świadczą o tym place budowy, na których możemy obserwować, jak modernizowane są stacje, linie kolejowe czy dworce, a także nowe, komfortowe pociągi, których jest coraz więcej. Rośnie również skala przewozów towarowych. Także inne nasze działania, chociażby takie jak zaangażowanie w program Mieszkanie Plus, mają być silnym impulsem prorozwojowym dla polskiej gospodarki. Tak właśnie widzę rolę kolei w naszym kraju – mówił Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.