fot. Kasper FiszerCzy tabor będzie produkowany głównie przez producentów krajowych?
Duże szanse rozwojowe powstające dzięki wsparciu krajowemu i europejskiemu widzi dla polskiego sektora kolejowego Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. Wskazuje on jednak na realne problemy, np. zniknięcie z rynku producentów wagonów towarowych. Dzięki wsparciu na poziomie ok. 7 mld zł ma przy tym powstać szansa na rozwój zakładów wytwarzających tabor kolejowy, a jednym z nich ma być Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu pozostająca obecnie w rękach Agencji Rozwoju Przemysłu.
Jedną z dzisiejszych debat Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach poświęcono kwestii roli państwa w gospodarce w kontekście wzorców międzywojennych i aktualnych potrzeb. Jednym z panelistów był Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych SA. Przekonywał on, że aktywność państwa w sektorze transportu jest nie tylko pomocna, ale wręcz nieodzowna.
Próby dywersyfikowania zarządzania kolejnictwem odchodzą w przeszłość
– Transport, w tym kolejowy, to jedna z najważniejszych gałęzi państwa. Próby dywersyfikowania, atomizowania zarządzania nią w skali Europy odchodzą, wraca się do innego, spójnego zarządzania – opisywał. Podawał przykłady wielkich inwestycji, jakie prowadzone są w bogatych krajach UE ze środków publicznych – oddawane w ostatnich latach odcinki kolei dużych prędkości w Niemczech czy Francji. Zauważył także, że na tej samej zasadzie powstają również linie KDP w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Prelegent podkreślił, że wsparcie państwa dla kolei jest obecnie duże, a skala dokonywanych inwestycji jest niemal bezprecedensowa. Wskazywał, że ich łączna wartość przyniesie 66 mld zł, a jej osiągnięcie bez wsparcia środków unijnych byłoby bardzo trudne bądź wręcz niemożliwe. Porównał on wielkość działań do budowy tzw. magistrali węglowej Śląsk – Porty w latach 20. i 30. zeszłego stulecia. – Obecnie modernizowanych będzie 9 tys. km torów, w tym część do 200 km/h z możliwością późniejszego dalszego podniesienia parametrów – mówił.
Modernizacja torów i dworców ma być prowadzona w sposób spójny
Krzysztof Mamiński wskazał na trzy główne obszary unowocześniania kolei: infrastrukturę liniową, dworce kolejowe i tabor. Podkreślił, że działania prowadzone mają być w sposób spójny, tzn. dworce kolejowe mają być remontowane lub stawiane od początku przy liniach, które będą przechodzić modernizację. – Ponad 60 dworców powstanie według jednolitej koncepcji dworca modułowego – zaznaczył.
Prezes PKP SA wyraził nadzieję, że dzięki programowi Luxtorpeda 2.0 uda się zwiększyć produkcję taboru kolejowego w polskich zakładach. Zauważył przy tym istotne problemy krajowego przemysłu taborowego. – Kto dziś może wyprodukować wagon towarowy? – pytał. Dodał jednak, że dzięki Polskiemu Funduszowi Rozwoju udaje się zwiększać znaczenie zakładów FPS w Poznaniu. Swoje wystąpienie zakończył, podkreślając, że branża kolejowa ma obecnie duże szanse na dalszy rozwój, a jest to możliwe właśnie dzięki zinstytucjonalizowanemu wsparciu rządowemu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.