Opóźnia się termin podpisania umowy pomiędzy województwem małopolskim a firmą Newag z Nowego Sącza na dostarczenie nowych dwunastu ezt. Trwa kontrola prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która uniemożliwia finalizację kontraktu.
Zamówienie województwa małopolskiego dotyczyło dwunastu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ośmiu czteroczłonowych i czterech pięcioczłonowych) z obsługą gwarancyjną i utrzymaniem. Przetarg zawierał też opcję zakupu dodatkowych czterech pojazdów (dwóch czteroczłonowych oraz dwóch pięcioczłonowych).
Pierwotny wybór województwa małopolskiego, czyli oferty Pesy (292,5 mln zł brutto), spotkał się z protestem nowosądeckiego Newagu. Oferta bydgoskiego producenta była niższa o 29,9% od ceny rynkowej, ustalonej przez urzędników woj. małopolskiego na podstawie oświadczeń producentów. Krajowa Izba Odwoławcza uznała skargę Newagu i oświadczyła, że
oferta Pesy była rażąco niska. Zdaniem Izby Pesa nie wykazała, że cena przez nią zaoferowana nie była rażąco niska – a to na niej spoczywał ciężar dowodu.
Skarga oddalona
Bydgoski producent podkreślał, że
prawidłowo wyliczył cenę. Dlatego też
złożył skargę przed Sąd Okręgowy w Krakowie. Sąd 12 lutego oddalił jednak skargę w całości, co miało otworzyć województwu i Newagowi drogę do podpisania umowy. Oferta Newagu (dostawa 12 wraz z opcją dodatkowych 4 pojazdów) opiewała na 374 mln brutto.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego podkreślił, że oferta Newagu została wybrana, jednak równolegle trwa kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Dopiero po jej zakończeniu zamawiający będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą.
– Zgodnie z terminami określonymi w SIWZ, Newag jest zobowiązany do dostarczenia 6 pociągów do końca listopada br. (4 sztuki składów 5-członowych i 2 szt. składów 4-członowych). Te pociągi będą mogły zostać wykorzystane na małopolskich trasach już od grudnia 2016 r. Pozostałe 6 składów ma być dostarczone do 15 lutego 2017 r. – poinformowało Biuro Prasowe UMWM.
Nowe pociągi dla SKA
Jeszcze przed ogłoszeniem przetargu było pewne, że nowy tabor zostanie przekazany samorządowej spółce Koleje Małopolskie do obsługi połączeń w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obecnie funkcjonują linie: Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko oraz Kraków Główny – Miechów – Sędziszów. Najprawdopodobniej w grudniu ruszy kolejna linia z Krakowa Głównego do Tarnowa, a po wybudowaniu łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, SKA pojedzie do Skawiny.
– Prace nad rozkładem jazdy 2016/17 jeszcze trwają, ale planuje się, że nowy tabor będzie obsługiwał połączenia uruchamiane przez Koleje Małopolskie, czyli SKA 3 Kraków – Tarnów i SKA 1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko – poinformował UMWM.