PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują studium wykonalności łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Jej budowa umożliwiłaby skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Wadowic i Bielska-Białej.
Poza trwającymi budowami dwóch łącznic kolejowych w województwie małopolskim, czyli w
Krakowie Krzemionkach i
Suchej Beskidzkiej, planowana jest budowa trzeciego łącznika w Chabówce. Ten ostatni, jak pisaliśmy
tutaj, planowany jest jednak dopiero po 2021 roku. Te inwestycje pozwolą skrócić czas przejazdu z Krakowa Głównego m.in. do Skawiny, gdzie planowana jest Szybka Kolej Aglomeracyjna. Zyskają również pasażerowie udający się do stolicy Podhala np. z Warszawy, Poznania czy Trójmiasta. Krócej pojedziemy z Krakowa Głównego do Suchej Beskidzkiej, Żywca, Chabówki, Rabki-Zdrój czy Nowego Targu i Poronina.
Małopolska łącznicami stoi
Dla rozwoju oferty połączeń kolejowych z Krakowa w kierunku Wadowic, Andrychowa i Bielska-Białej, m.in. dzięki skróceniu czasu przejazdu, potrzebna jest budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Obecnie, pociąg jadący np. z Krakowa do Wadowic, musi dwukrotnie zmieniać kierunek jazdy – w Krakowie Płaszowie i Kalwarii Zebrzydowskiej. Oddanie do użytku łącznicy w Krakowie Krzemionkach skróci również czas przejazdu do Wadowic i Bielska-Białej, ale pozostanie jeszcze kwestia czasochłonnej zmiany czoła pociągu właśnie w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Opublikowany niedawno zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy zawiera również projekty, które będą realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw. Dla Małopolski jedyną inwestycją kolejową z RPO na liście podstawowej jest rewitalizacja linii kolejowej nr 117 z Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony do Bielska-Białej na odcinku do granicy z woj. śląskim. Dla potrzeb inwestycji ma zostać opracowane studium wykonalności, które odpowie na pytanie m.in. o sens łącznika w Kalwarii Zebrzydowskiej. Trwa właśnie procedura przetargowa, o której pisaliśmy
tutaj.
– Obecnie prowadzimy postępowanie przetargowe dla opracowania dokumentacji przedprojektowej na rewitalizację linii kolejowej nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – gr. województwa” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Małopolskiego na lata 2014-2020. Jednym z elementów dokumentacji przedprojektowej jest studium wykonalności. Przetarg na wybór wykonawcy opracowania dokumentacji przedprojektowej został ogłoszony 16.08.2016 r., a termin otwarcia ofert ustalony jest na 3.10.2016 r. – powiedziała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Niezbędny wykup gruntów
Jeszcze do lat siedemdziesiątych XX w. w Kalwarii Zebrzydowskiej istniała łącznica w miejscu obecnie planowanej inwestycji. Została rozebrana i po torowisku pozostał tylko nasyp. Obecne plany wiążą się z koniecznością jego poszerzenia, dlatego niezbędny będzie wykup gruntów należących do Konwentu Ojców Bonifratrów. Między innymi sprzeciw Konwentu doprowadził do fiaska próby odbudowy łącznika w latach 2006-2007, kiedy PKP PLK przygotowały projekt łącznika. Brakowało finansowania i aprobaty ze strony mieszkańców Kalwarii. Warto dodać, że pierwsze starania pojawiły się już w 1995 roku. Z informacji od PLK wynika, że nie jest jeszcze prowadzona procedura związana np. z zakupem nieruchomości.
Szczegółowa mapa dostępna
tutaj.
Umieszczenie projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 117 na liście podstawowej RPO woj. małopolskiego daje duże szanse na budowę łącznicy. Ostateczną odpowiedź, również w kwestii kosztu łącznicy, da studium wykonalności. Wstępne szacunki z 2007 r. mówią o kwocie około 24 mln zł netto. Pierwsze przetargi na prace budowlane obejmujące trasę Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko-Biała, będą mogły zostać ogłoszone po zakończeniu prac związanych ze SW, czyli najwcześniej w 2018 roku.