Urząd marszałkowski woj. małopolskiego wystąpił do Przewozów Regionalnych z propozycją zakupu małopolskiego oddziału firmy. Prawdopodobnie zostałby on wcielony do Kolei Małopolskich.
Na kolejowe przewozy pasażerskie w przyszłym roku zostanie zarezerwowane prawie 94 mln zł w budżecie województwa. O szczegółach poinformował w czwartek dziennikarzy marszałek Marek Sowa.
– Po blisko dwóch miesiącach negocjacji udało się nam finalnie zakończyć negocjacje w sprawie przyszłorocznego rozkładu pociągów. Już wiemy, że ustalone zmiany sprawią, że praca przewozowa wzrośnie o 5 procent w porównaniu do tego roku – powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej marszałek Marek Sowa. Marszałek dodał, że województwo zarezerwuje na przewozy kolejowe w przyszłym roku 93 804 268 zł. Dla Przewozów Regionalnych będzie to kwota 80 mln zł, dla Kolei Małopolskich 13,5 mln zł, a dla Kolei Śląskich – 0,3 mln zł.
Jak podzielono linie między przewoźników?
W nowym rozkładzie jazdy Przewozy Regionalne będą obsługiwać następujące linie:
• Kielce – Sędziszów – Olkusz – Katowice: 6 pociągów
• Kraków – Miechów – Sędziszów – Kielce: 8 pociągów
• Kraków – Tarnów – Rzeszów: 37 pociągów
• Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica: 16 pociągów
• Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane: 17 pociągów (o 2 więcej)
• Kraków – Wadowice – Bielsko Biała: 15 pociągów (o 2 więcej)
• Kraków – Trzebinia – Katowice: 14 pociągów
• Kraków – Trzebinia – Oświęcim: 39 pociągów
• Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim: 8 pociągów
Koleje Małopolskie będą z kolei wozić pasażerów na liniach:
• Kraków Balice – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Na trasę wyjadą 83 pociągi, w tym 66 bezpośrednich pociągów relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Balice
• Kraków – Miechów/Sędziszów, z ofertą 26 pociągów (połączenie przejęte od Przewozów Regionalnych)
Natomiast Koleje Śląskie obsłużą 14 parami pociągów połączenie Katowice – Oświęcim.
Pociągi wracają na trasę Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim
Marszałek Sowa podkreślał, że po trzech latach przerwy zostanie przywrócone połączenie na linii Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim.
– Tę trasę będzie obsługiwać 8 pociągów, a godziny kursowania zostaną skonsultowane z samorządami lokalnymi tak, aby najlepiej odpowiadały potrzebom mieszkańców. Ta inicjatywa pokazuje, że współpraca i determinacja samorządów lokalnych przynosi dobre efekty – wyjaśniał marszałek Małopolski.
Małopolskie da Przewozom Regionalnym 5-letni kontrakt
Trzecia ważna informacja przekazana przez marszałka podczas konferencji prasowej dotyczyła restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.
– Zarząd województwa wyraził zgodę na podpisanie aneksu porozumienia z Agencją Rozwoju Przemysłu i spółką Przewozy Regionalne na temat procesu restrukturyzacji tej spółki – mówił Marek Sowa, dodając, że takie porozumienia podpiszą także inne województwa. Pozwoli to na wejście do spółki Agencji Rozwoju Przemysłu i dokapitalizowanie PR kwotą blisko 750 mln zł. W efekcie poprawi się sytuacja finansowa PR (więcej czytaj TUTAJ)
Oferta na zakup małopolskich PR
Marszałek poinformował również, że Województwo Małopolskie wystąpiło do Przewozów regionalnych z propozycją zakupu małopolskiego oddziału firmy. Prawdopodobnie zostałby on wcielony do Kolei Małopolskich.
– Wystąpiliśmy z prośbą o przedstawienie samorządowi regionalnemu warunków zakupu zorganizowanej części małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych. Czekamy na ofertę – podsumował marszałek. Podobny manewr przeprowadziło przed dziesięcioma laty województwo mazowieckie. W ten sposób powstały KM - Koleje Mazowieckie.