30 marca w Nowym Sączu przedstawiciele województwa małopolskiego podpisali umowę z Newagiem na dostawę dwunastu elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls. Nowe pociągi wspomogą rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pierwotny wybór województwa małopolskiego, czyli oferta Pesy warta 292,5 mln zł brutto, po proteście Newagu została odrzucona. Krajowa Izba Odwoławcza
stwierdziła, że była to cena rażąco niska. Oferta Newagu (dostawa 12 pojazdów wraz z opcją dodatkowych 4) opiewała na 374 mln brutto. Więcej na temat historii zamówienia
można przeczytać tutaj.
Po długim postępowaniu, zmianie zwycięzcy i kontroli
Urzędu Zamówień Publicznych 30 marca udało się w końcu podpisać umowę na dostawę pociągów. W fabryce w Nowym Sączu podpisali ją: małopolski marszałek Jacek Krupa, członek zarządu województwa Leszek Zegzda, prezes Newagu Zbigniew Konieczek oraz wiceprezes Józef Michalik.
Dostawa już w tym roku
Umowa dotyczy dostawy ośmiu czteroczłonowych i czterech pięcioczłonowych pociągów z obsługą gwarancyjną i utrzymaniem. Przetarg zawierał też opcję zakupu dodatkowych czterech pojazdów (dwóch czteroczłonowych oraz dwóch pięcioczłonowych). Zgodnie z terminami określonymi w SIWZ Newag jest zobowiązany do dostarczenia 6 pociągów do końca listopada (4 sztuki składów 5-członowych i 2 szt. składów 4-członowych). Te pociągi będą mogły zostać wykorzystane na małopolskich trasach już od grudnia 2016 r. Pozostałe sześć składów ma być dostarczone do 15 lutego 2017 r.
– Jesteśmy niezmiernie zadowoleni, że udało nam się sfinalizować podpisanie tej umowy. Tym bardziej cieszy nas fakt, że jeszcze w tym roku, w którym obchodzimy jubileusz 140-lecia założenia firmy, kolejne pojazdy z logo Newagu pojawią się na torach Województwa Małopolskiego – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes Newag SA. Prezes podkreślił również, że któryś z pociągów wyprodukowanych dla Małopolski będzie setnym pociągiem wyprodukowanym w Newagu.
Nowy tabor będzie spełniał rygorystyczne normy europejskie TSI (PRM, TSI NOI, TSI LOK&PAS, TSI SRT i TSI CCS), dzięki czemu poprawi się komfort podróży małopolskich pasażerów, przede wszystkim osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Pasażerowie będą podróżować w cichych, klimatyzowanych wnętrzach, wyposażonych w ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne. W pojazdach będzie zastosowany nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitorowanie wnętrza oraz system zliczania pasażerów. Czteroczłonowe Impulsy 31WE pomieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 16 uchylnych), a pięcioczłonowe Impulsy 45WE będą mogły przewozić 250 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 20 uchylnych).
Nowy tabor na nowe linie– To następny etap budowania strategii transportu zintegrowanego, w którym transport kolejowy odgrywa kluczową rolę. Od 2003 r. sukcesywnie nabywamy kolejne pociągi, do tej pory zakupiliśmy ich 31 - mówił marszałek Jacek Krupa przed podpisaniem umowy. – Potrzeby województwa zakładają zakup 60 pociągów do 2020 r. bowiem kolej aglomeracyjna w całości ma być oparta o nowy tabor zapewniający podróż w warunkach na miarę XXI wieku – podkreślił.
Jeszcze przed ogłoszeniem przetargu było pewne, że nowy tabor zostanie przekazany samorządowej spółce Koleje Małopolskie do obsługi połączeń w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obecnie funkcjonują linie: Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko oraz Kraków Główny – Miechów – Sędziszów. Najprawdopodobniej w grudniu ruszy kolejna linia z Krakowa Głównego do Tarnowa, a po wybudowaniu łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, SKA pojedzie do Skawiny. – Prace nad rozkładem jazdy 2016/17 jeszcze trwają, ale planuje się, że nowy tabor będzie obsługiwał połączenia uruchamiane przez Koleje Małopolskie, czyli SKA 3 Kraków – Tarnów i SKA 1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko – poinformował "Rynek Kolejowy" urząd marszałkowski.