Województwo małopolskie planuje zakup 16 nowych pociągów i poważnie zastanawia się nad zakupem m.in. wagonów panoramicznych. Obok służby na trasach kolejowych mogłyby stanowić atrakcję turystyczną na malowniczych górskich szlakach.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego jest w trakcie procesu rozstrzygnięcia przetargu na zakup dwunastu elektrycznych zespołów trakcyjnych, ośmiu 4-członowych i czterech 5-członowych, wraz z pakietem serwisowym. Przetarg został ogłoszony jeszcze w 2015 roku i zawierał prawo opcji na kolejne dwa pięcioczłonowe składy i dwa czteroczłonowe. O zamówienie rywalizowali Pesa z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza, przy czym bydgoski producent zaoferował zarówno niższą cenę, jak i dłuższy okres gwarancji. I rozpoczęły się przysłowiowe „schody”, ponieważ Krajowa Izba Odwoławcza uznała odwołanie Newagu ws. tego przetargu. KIO stwierdziła, że oferta Pesy była rażąco niska i nakazała zamawiającemu unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty i odrzucenie oferty Pesy ze względu właśnie na rażąco niska cenę. Ponadto UMWM został zobowiązany do opłacenia kosztów postępowania. Więcej o możliwych scenariuszach dalszego postępowania w sprawie zakupu taboru
tutaj.
Obok obecnie trwającego postępowania przetargowego na zakup nowego taboru kolejowego dla potrzeb województwa małopolskiego, pojawiają się kolejne plany poszerzenia parku taborowego w tym regionie. Województwo Małopolskie już planuje zakup kolejnych 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych (w wersji czteroczłonowej i pięcioczłonowej) na potrzeby przewozów międzyregionalnych i regionalnych. Realizacja zakupu planowana jest do 2020 roku z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Tę informację potwierdziło Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Wagony panoramiczne?
Wraz z planami zakupu nowego taboru kolejowego w perspektywie do 2020 roku, pojawiły się pogłoski, że woj. małopolskie chciałoby zakupić tak zwane wagony panoramiczne, znane ze szwajcarskiego pociągu Glacier Express. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego potwierdził „Rynkowi Kolejowemu”, że są plany związane z uruchomieniem połączeń obsługiwanych taborem „panoramicznym”.
– Samorząd Województwa Małopolskiego rozważa różne projekty dotyczące zakupu taboru kolejowego. Pod uwagę brana jest również koncepcja zakupu pojazdów panoramicznych dla realizacji przejazdów turystycznych poprzez atrakcyjne widokowo tereny Małopolski. Jednak podjęcie decyzji o zakupie tego typu pojazdów wymaga szczegółowego doprecyzowania założeń technicznych i organizacyjnych oraz analizy zasadności takiego przedsięwzięcia – poinformowało Biuro Prasowe UMWM.
Pojedzie małopolski „Lodowcowy Express”?
Województwo małopolskie słynie z przepięknie położonych linii kolejowych. Za takie można uznać m.in. trasy Sucha Beskidzka – Żywiec, Sucha Beskidzka – Rabka Zdrój –
Zakopane, Chabówka – Nowy Sącz, Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna – Krynica. Jedną z możliwości „turystycznego” wykorzystania takich tras mogą być wagony panoramiczne obsługujące regularne połączenia kolejowe. Dzięki przede wszystkim zdecydowanie większym oknom, często obejmujących również część dachu pojazdu, pasażer ma możliwość bez większego wysiłku podziwiać widoki za oknem na malowniczo położonych trasach kolejowych.
Tego typu połączenia od lat funkcjonują jako słynny Glacier Express w Szwajcarii, obsługujący piękne górskie trasy kolejowe, niezwykle malownicze o każdej porze roku. Służą nie tylko turystom, ale przede wszystkim narciarzom czy codziennym pasażerom dojeżdżającym do szkoły, urzędów czy pracy. Tak zwany „Ekspres Lodowcowy” kursuje z Zermatt aż do St Moritz w Szwajcarii. Skład porusza się przez m.in. górskie przełęcze, przejeżdża 291 mostami i 91 tunelami. W tym regionie kursuje również inny „panoramiczny” pociąg, czyli Bernina Express, którego trasa wiedzie z Chur/Davos/St. Moritz przez Valposchiavo do miejscowości Tirano, trasą Kolei Retyckiej, wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Pociąg pokonuje 55 tuneli, 196 mostów i wzniesień o nachyleniu do 70 promili. Na wysokości 2253 m n.p.m. znajduje się najwyższy punkt Kolei Retyckiej: Ospizio Bernina.