Na dziś zaplanowano obrady Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki Przewozy Regionalne. Atmosferę przed obradami postanowiło podgrzać województwo małopolskie, które publicznie zaprotestowało przeciw podniesieniu pensji dla zarządu.
Obrady Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki Przewozy Regionalne zaplanowano na dziś. Marszałkowie, posiadający kilkuprocentowe udziały kontrolowanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu spółki otrzymali program obrad z wyprzedzeniem. Z tego powodu przedwcześnie ujawniona została nowa nazwa przewoźnka – Polregio.
Pisaliśmy o tym tutaj. Plan uchwał opublikowało województwo kujawsko-pomorskie w swoim biuletynie informacji publicznej. W dokumencie można było przeczytać, że uchwała obejmuje również wyrażenie zgody na dokonanie zmian w dokumentach regulujących zaciągnięcie przez spółkę zobowiązań finansowych oraz zmiany w zasadach kształtowania wynagrodzeń prezesa i członków zarządu spółki.
Właśnie przeciw tej ostatniej kwestii zaprotestowało województwo małopolskie. Wczoraj urząd marszałkowski opublikował komunikat, w którym czytamy, że "Zarząd Województwa Małopolskiego sprzeciwia się drastycznej podwyżce wynagrodzeń Zarządu Przewozów Regionalnych. W trakcie jutrzejszego Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki przedstawiciel Małopolski zagłosuje przeciwko proponowanym zmianom w wynagradzaniu władz kolejowej spółki, która nadal znajduje się w bardzo trudnej sytuacji finansowej".
Jak czytamy w komunikacie, "obecnie wynagrodzenie prezesa i członków zarządu spółki Przewozy Regionalne wynosi czterokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, czyli nieco ponad 17 tys. brutto. Według projektów uchwał, które jutro będą rozpatrywane, wynagrodzenie to ma wzrosnąć dla prezesa spółki – do 39 tys. zł netto, a dla członków zarządu – do 34 tys. zł netto. Dodatkowo projekt uchwały przewiduje, że w przypadku realizacji celów postawionych przed zarządem dodatkowe wynagrodzenie uzupełniające może wynieść aż 50% wynagrodzenia rocznego i będzie wypłacane niezależnie od wynagrodzenia zasadniczego".
– W ocenie Zarządu Województwa Małopolskiego. tak olbrzymia podwyżka jest nieuzasadniona, biorąc pod uwagę sytuację finansową spółki, która nadal
znajduje się w stanie restrukturyzacji – komentuje małopolski urząd marszałkowski. Czekamy na oficjalne stanowisko spółki Przewozy Regionalne w tej sprawie. Według nieoficjalnych komentarzy ze spółki, nowe wynagrodzenia mieszczą się w jednym z najniższych progów przewidzianych w nowej ustawie "kominowej", regulującej wynagrodzenia w spółka z udziałem Skarbu Państwa.
Od 2015 roku większościowym udziałowcem spółki Przewozy Regionalne jest należąca do skarbu państwa Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 50% +1 udziałów. Pozostałe udziały dzielą między sobą samorządy województw, Małopolska posiada w kapitale zakładowym spółki 3,2 %. udziałów. Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku właśnie to województwo chciało
wykupić zorganizowaną część spółki, na co
nie zgodził się nowy zarząd PR.