Przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP Energetyki został Maciej Radziwiłł. Zaledwie przed dwoma tygodniami zrezygnował on z zasiadania w RN spółki Trakcja PRKiI.
Maciej Radziwiłł 18 września złożył rezygnację z funkcji przewodniczącego rady nadzorczej Trakcji PRKiI. Weszła ona w życie 24 września. Rezygnacja Radziwiłła nie zawierała uzasadnienia, jednak w oświadczeniu podkreślał, że powodem rezygnacji są przygotowania do nowych planów zawodowych.
Jak się okazuje, te plany zostały już zrealizowane – chodziło o stanowisko przewodniczącego Rady Nadzorczej kupionej przez CVC Capital Partners spółki PKP Energetyka. Pozostali członkowie zmienionej Rady Nadzorczej spółki to: Krzysztof Krawczyk, Przemysław Obłój i István Szőke, reprezentujący CVC, oraz Andrzej Niezgoda i Andrzej Łukasik, którzy trafili do niej z ramienia związków zawodowych wiele lat temu.
Maciej Radziwiłł był prezesem Trakcji Polskiej (potem Trakcji-Tiltry, obecnie Trakcja PRKiI) od 2001 do 2012 roku. Wówczas zrezygnował z funkcji prezesa i został przewodniczącym Rady Nadzorczej tej spółki.
PKP SA i Caryville Investments, podmiot zależny od funduszu CVC Capital Partners, 25 września zakończyły transakcję sprzedaży 100% akcji PKP Energetyka za cenę 1 410 mln zł. Niemal natychmiast nastąpiły zmiany w zarządzie spółki. Nowym prezesem został Wojciech Orzech, związany wcześniej z Grupą Energa. Część kwoty posłuży spłacie historycznego zadłużenia PKP, a 15% wpłynie do Funduszu Własności Pracowniczej. Pozostałe środki przeznaczone zostaną na projekty inwestycyjne spółek Grupy PKP. Jednym z głównych beneficjentów może być PKP Intercity – informuje biuro prasowe PKP SA.
Wciąż silne są wątpliwości w sprawie sprzedaży spółki. Część z nich została ostatnio przekazana Najwyższej Izbie Kontroli. Członkowie Prawa i Sprawiedliwości zadeklarowali złożenie pozwu do Sądu Okręgowego w Warszawie. Jak ostrzega były prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, sprzedaż PKP Energetyki może oznaczać nieuprawnione zmiany w okresie trwałości projektu – a w efekcie – konieczność oddania unijnych dotacji na modernizację układów zasilania. PKP SA zapewnia, że tak się nie stanie.
O pozostałych zagrożeniach wynikających z przejęcia PKP Energetyka przez Fundusz CVC piszemy na portalu MONITOR
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.