Zmiany w tzw. planie Morawieckiego objęły również program Luxtorpeda 2.0. Wypadł z niego pomysł na budowę aglomeracji łódzko-warszawskiej w oparciu o kolej. MIR przekonuje, że mimo to podróżujący pomiędzy dwoma największymi miastami centralnej Polski mogą zyskać na wdrożeniu planu w życie.
W ogłoszonym w lutym zarysie programu wspierania innowacyjnych inwestycji Ministerstwo Rozwoju pod kierunkiem Mateusza Morawieckiego zaanonsowało plany dotyczące połączeń pomiędzy Łodzią a Warszawą. Choć ogólnikowe hasło
nie doczekało się konkretyzacji, na bazie linii kolejowej łączącej te dwa miasta powstać miała aglomeracja łódzko-warszawska. Ambitny cel miał stać się jednym z fundamentów branżowego programu Luxtorpeda 2.0.
Luxtorpeda dotrze do Łodzi, ale nie bezpośrednio?Niedawno resort zaprezentował pełną treść dokumentu o nazwie Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w wersji przeznaczonej do konsultacji społecznych. Najważniejszą zmianą odnoszącą się do sektora kolejowego wydaje się rezygnacja z budowy aglomeracji łódzko-warszawskiej. Jeden z przedstawianych na początku roku filarów mającej pchnąć polskie kolejnictwo w przyszłość Luxtorpedy nie znalazł się w ogóle w aktualnej wersji dokumentu.
MR nie precyzuje przyczyn zarzucenia tego pomysłu. – Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wskazuje kierunki rozwoju Polski w perspektywie średniookresowej. W dokumencie wskazano projekty strategiczne, a wśród nich projekty flagowe. W przyszłości działania, które będą realizowane w ramach projektu Luxtorpeda 2.0, mogą przyczynić się do zbliżenia Łodzi i Warszawy – stwierdza jedynie w odpowiedzi na nasze pytania Aleksandra Serkowska z departamentu komunikacji Ministerstwa Rozwoju.
Decyzja o KDP do 2020 r.Linia Łódź – Warszawa ma więc być obecnie nie jednym z motorów napędowych zmian, a jedynie potencjalnym beneficjentem rozwoju osiągniętego dzięki innym priorytetom. Trudno jednak wskazać jednoznacznie, co konkretnie stracą korzystający z najważniejszej osi komunikacyjnej centralnej Polski. Nie sposób stwierdzić także, jak korekta tzw. planu Morawieckiego może wpłynąć na rozwój samej Łodzi, która miałaby skorzystać na ewentualnym zbliżeniu się do stolicy.
Jak podkreśla przedstawicielka MR, Łódź i Warszawę mogłaby połączyć oprócz kolei konwencjonalnej także linia KDP. – Zgodnie z projektem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz z obowiązującą Strategią Rozwoju Transportu decyzja w sprawie budowy kolei dużych prędkości zostanie podjęta do 2020 r. – przypomina Aleksandra Serkowska. – Obecnie prowadzone są prace studialne w tej sprawie – dodaje.