Polskim szynobusem w głąb Słowacji już w przyszłe wakacje – to jeden z rozważanych wariantów wznowienia regularnego ruchu przez tunel pod Przełęczą Łupkowską. Podkarpacki samorząd przewiduje bardzo duże zainteresowanie międzynarodowymi połączeniami i negocjuje warunki ich funkcjonowania ze stroną słowacką.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego chce wznowić po sześcioletniej przerwie regularny ruch pociągów pomiędzy Łupkowem a Medzilaborcami. Po sukcesie przejazdu specjalnego zorganizowanego w sierpniu tego roku lokalny samorząd zintensyfikował rozmowy ze stroną słowacką, których efektem ma być przygotowanie wspólnej oferty połączeń przez granicę w Łupkowie. Pociągi połączą prawdopodobnie bezpośrednio stolicę Podkarpacia z turystycznymi miejscowościami Kraju Preszowskiego.
Zainteresowanie przejazdami okazjonalnymi dobrą prognozą dla ruchu regularnego
– W tym roku staraniem marszałka województwa podkarpackiego oraz Przewozów Regionalnych uzyskano zgodę na uruchomienie dwóch promocyjnych przejazdów pociągów jako zapowiedź przyszłych połączeń oraz pewnego rodzaju test zainteresowania społecznego tego typu kursami. Pierwszy przejazd, który odbył się 27 sierpnia, wykazał zapotrzebowanie znacznie wyższe od możliwości przewozowych – tłumaczy Zbigniew Kozak, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Władze regionu negocjują aktualnie kształt międzynarodowej umowy, która miałaby być podstawą do uruchomienia połączeń. – Z uwagi na konieczność spełnienia szeregu uwarunkowań niezbędnych do uruchomienia pociągów na styku dwóch sieci kolejowych (Polski i Słowacji) najbardziej prawdopodobny termin uruchomienia przedmiotowych połączeń jest sezon wakacyjny 2017 r. – zapowiada przedstawiciel podkarpackiego samorządu. Do ustalenia pozostają kwestie taryfowe, rozkładowe i rozliczeniowe.
Polskim szynobusem zamiast słowackim „motorakiem”
Obecnie rozważane są różne modele funkcjonowania połączeń, ale najbardziej prawdopodobne jest uruchomienie kursów weekendowych w okresie letnim. – Jednym z rozpatrywanych wariantów są relacje Rzeszów – Medzilaborce, Medzilaborce – Sanok, Sanok – Medzilaborce i Medzilaborce – Rzeszów – wskazuje Zbigniew Kozak. Rozważane jest także wydłużenie kursów po stronie słowackiej np. do Humennego lub skomunikowanie z pociągami lokalnymi.
Zmianą w stosunku do organizacji ruchu przed zawieszeniem połączeń miałaby być obsługa taborowa. Z informacji przekazanych przez urząd marszałkowski wynika bowiem, że na Słowację miałyby wjeżdżać polskie jednostki spalinowe (dawniej w Łupkowie pasażerowie przesiadali się do słowackich wagonów motorowych serii 810). Podkarpackie szynobusy muszą jednak przejść w tym celu procedurę dopuszczenia do ruchu na tamtejszej sieci kolejowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.