Zarząd województwa lubuskiego rozmawiał w ostatnim tygodniu z Przewozami Regionalnymi, które przedstawiły nową ofertę: „Poznaj Lubuskie na rowerze” z nowym połączeniem Zielona Góra – Tuplice. Urząd Marszałkowski i PR zastanawiają się też nad uruchomieniem pociągu weekendowego na trasie Zielona Góra – Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna.
Współpraca samorządu województwa z Przewozami Regionalnymi oraz rozkład jazdy pociągów na rok 2019 to główne tematy spotkania marszałek Elżbiety Polak i członek zarządu Alicji Makarskiej z przedstawicielami spółki: prezesem Krzysztofem Zgorzelskim oraz Krzysztofem Pawlakiem, dyrektorem Oddziału Lubuskiego Spółki Przewozy Regionalne. Województwo lubuskie posiada wieloletnie umowy ze spółką na realizację przewozów pasażerskich. W roku 2018 samorząd dofinansowuje przewozy kwotą 45,6 mln zł.
Lubuskie na rowerze
Jak relacjonuje portal urzędu, podczas spotkania przedstawiciele spółki Przewozy Regionalne przedstawiły zupełnie nową ofertę: „Poznaj Lubuskie na rowerze”: nowe połączenie Zielona Góra – Tuplice i z Tuplic do Parku Mużakowskiego nową ścieżką rowerową, do Łagowa na Lubuski Festiwal Filmowy – z Gorzowa i Zielonej Góry, na grzyby do Leszna Górnego i Pliszki – na Rzepin koło Budachowa, nad jezioro do Ośna i Pszczewa, do Lubska i Gubina wycieczka wzdłuż pogranicza.
– Turystyczne pociągi zaopatrzymy w materiały promocyjne, przewodnika, wspólnie z gminami zorganizujemy imprezę – zapowiadają urzędnicy. Przewozy Regionalne będą promować nową ofertę podczas dni lubuskich miast, Winobrania, Święta Województwa. Jest też oferta dla gmin dot. wspólnego biletu na pociąg i komunikację miejską.
45,7 mln zł dofinansowania
Województwo lubuskie jako organizator publicznego transportu zbiorowego posiada zawarte ze spółką Przewozy Regionalne dwie umowy wieloletnie na realizację przewozów kolejowych na terenie województwa: o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich z dnia 26.11.2015 r. oraz nr DG.V.8063.7.2012 o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na terenie województwa lubuskiego na odcinkach linii komunikacyjnych Wrocław – Głogów – Zielona Góra, Szczecin Główny – Zielona Góra z dnia 20.11.2014 r.
Zakontraktowana na rozkład jazdy 2017/2018 praca eksploatacyjna wynosi 2 996 639 pociągokilometrów i obejmuje dofinansowanie w wysokości 45 655 330 zł, w tym 5 700 000 zł ze środków Funduszu Kolejowego na naprawy i modernizacje taboru – informuje urząd. Pociągi uruchamiane są na następujących liniach komunikacyjnych:
- Kostrzyn - Gorzów Wlkp. – Krzyż - Poznań Gł.
- Berlin-Lichtenberg – Kostrzyn – Gorzów Wlkp.
- Zielona Góra – Zbąszynek – Gorzów Wlkp.
- Nowa Sól – Zielona Góra – Zbąszynek – Poznań Gł.
- Zielona Góra – Głogów – Wrocław Gł.
- Zielona Góra – Rzepin – Kostrzyn – Szczecin Gł.
- Zielona Góra – Rzepin – Frankfurt (Oder) – Berlin-Lichtenberg
- Rzepin – Zbąszynek
- Zielona Góra – Żary/Żagań – Węgliniec – Zgorzelec – Görlitz
- Żagań – Żary – Forst (Lausitz)
- Poznań Gł. – Krzyż – Dobiegniew – Szczecin Gł.
Pociągi do Szklarskiej Poręby?
Jak czytamy w informacji, w kontekście poprawy oferty dla podróżnych w październiku 2017 roku powołano Zespół ds. nowej siatki połączeń w województwie lubuskim, w którego skład weszli zarówno przedstawiciele naszego urzędu, jak i pracownicy Oddziału Lubuskiego Przewozów Regionalnych. Celem prac zespołu jest m.in. wypracowanie możliwości zwiększenia liczby pociągów na poszczególnych liniach i optymalizacja kosztów ich uruchamiania przy akceptowalnym przez organizatora wzroście dofinansowania.
Dotychczas, w ramach zakontraktowanych środków na rok 2018, udało się uruchomić po jednej dodatkowej parze pociągów na liniach Zielona Góra – Gorzów Wlkp. oraz Zielona Góra – Żagań. Zdaniem Urzędu w związku z oczekiwaniami podróżnych w zakresie możliwości dojazdu w Karkonosze warto rozważyć uruchomienie pociągu weekendowego na trasie Zielona Góra – Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna i z powrotem umożliwiającego jednodniowe wyjazdy turystyczne w góry.
Będą rozmowy z PLKTo nie koniec rozmów kolejowych zarządu województwa. O realizacji projektów w ramach infrastruktury kolejowej w województwie lubuskim rozmawiać będzie marszałek Elżbieta Anna Polak z Piotrem Zygadło – dyrektorem Departamentu Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Włodzimierzem Żmudą – członkiem zarządu PKP PLK. Rozmowa dotyczyć będzie realizacji inwestycji w ramach dofinansowania pochodzącego z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020.
Przedmiotem rozmów będzie omówienie zakresu modernizacji dwóch linii kolejowych w województwie – nr 203 oraz nr 358 oraz harmonogramu realizacji projektów i zawarcia umów z nimi związanych.
Mając na uwadze dostępne środki RPO-L2020 na infrastrukturę kolejową w wysokości ok. 135,23 mln zł (32,45 mln euro), do realizacji w perspektywie finansowej 2014–2020 zostały zaplanowane dwa przedsięwzięcia: Rewitalizacja linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wielkopolski. Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk – II etap – podaje UM.