Od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy na terenie województwa lubelskiego nastąpią pozytywne zmiany w kursowaniu pociągów dalekobieżnych. Na mapę połączeń wraca Hrubieszów, zyskają również mieszkańcy Chełma. Po kilku latach do Lublina wraca połączenie nocne. Z uwagi na realizację licznych inwestycji wzrośnie znaczenie autobusowej komunikacji kolejowej.
Pociąg do HrubieszowaPKP IC potwierdziło, że od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy rozpocznie się obsługa całej linii nr 72 Zawada – Hrubieszów. Zapewni ją jedna para pociągów, która dotrze do Rzeszowa. Tam wagony zostaną dołączone do składu obsługującego m.in. Kraków i Wrocław. Więcej informacji na temat połączenia można przeczytać
tutaj.
Należy przypomnieć, że w ramach aktualizacji Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, wpisano do niego linię nr 72. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity, przyczyniło się to do przywrócenia połączeń na tej trasie.
Powrót połączenia nocnegoW ostatnich latach nocne połączenia dalekobieżne do Lublina były jak „efemerydy”. Po likwidacji nocnego pociągu do Wrocławia i Jeleniej Góry, do czasu rozpoczęcia modernizacji linii nr 7 jednym miastem z nocnymi połączenia dalekobieżnymi był Dęblin. Jednak do nowego rozkładu jazdy do Lublina dojedzie pociąg nocny TLK Uznam. Co istotne, pociąg ten będzie prowadził grupę wagonów z Chełma, które dojadą (jak wynika z komunikatu przewoźnika zamieszczonego na stronie internetowej) do Gorzowa Wielkopolskiego. Jak zapewnia Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity, przywrócenie pociągu nocnego do Lublina jest elementem poprawy obsługi średnich ośrodków miejskich. – Od nowego rozkładu jazdy do Lublina dojedzie pociąg nocny TLK Uznam, kursujący z Rzeszowa do Świnoujścia. W rozkładzie 2017/2018 Spółka objęła siatką całorocznych połączeń nocnych ośrodki średniej wielkości dotychczas ich pozbawione – poza Lublinem jest to m.in. Białystok – zaznacza. Natomiast nie uzyskaliśmy odpowiedzi, czy zaplanowano kursowanie nocnych pociągów do Lublina na dłużej niż rok.
Więcej połączeń do Chełma, wyższy standard do TerespolaDalszej poprawie ulegnie oferta PKP IC dla Chełma. Od 10 grudnia miasto będzie miało 3 bezpośrednie połączenia z Warszawą. Obok wspomnianego pociągu Uznam, pojadą jeszcze pociągi TLK Ogiński i TLK Chełmianin. Jeden z nich dojedzie do Bydgoszczy Głównej. Chełm zyska drugi pociąg do Kowla na Ukrainie.
Narodowy przewoźnik zapewnia, że poprawi się komfort obsługi trasy łączącej Warszawę z Terespolem. „Od grudnia na trasie Warszawa – Terespol pasażerowie skorzystają z nowych i zmodernizowanych wagonów. Znajdą się one w zestawieniu składów IC Starzyński i IC Skaryna” – można przeczytać w komunikacie PKP IC. Oba pociągi dojadą do Warszawy Zachodniej. Można to uznać za pewną rekompensatę za niedogodności, jakie podróżni z m.in. Białej Podlaskiej i Międzyrzeca Podlaskiego musieli znosić od czerwcowej korekty obowiązującego rozkładu jazdy, o czym informowaliśmy
tutaj.
Wzrost znaczenia komunikacji autobusowej W 2018 r. rozszerzeniu ulegnie program inwestycji kolejowych realizowanych na Lubelszczyźnie. Obok przebudowywanej linii nr 7, będą realizowane większe niż dotychczas prace modernizacyjne między Lublinem a Stalową Wolą Rozwadów. Będą one skutkowały brakiem przejezdności odcinka łączącego te miasta.
Od wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów zmieni się sposób obsługi połączeń z Lublina w kierunku południowo-zachodnim, czyli Katowic, Krakowa i Wrocławia. – Autobusy komunikacji zastępczej obsłużą odcinek z Radomia do Lublina, co podyktowane jest nowym układem pociągów na trasie Kraków – Kielce – Radom – Warszawa. Aby uzyskać oczekiwany cykl kursowania co 2 h pociągów na odcinku Kielce – Warszawa, składy z kierunku Wrocławia, Katowic i Krakowa, dotychczas kończące bieg w Dęblinie, przekierowano na odc. Radom – Warszawa, odpowiednio dopasowując relację komunikacji zastępczej z kierunku Lublina. Czas przejazdu w relacji Lublin – Kraków/Katowice/Wrocław nie ulegnie wydłużeniu – zapewnia Agnieszka Serbeńska.
Jak informuje udzielająca informacji „Rynkowy Kolejowemu”, szczegóły odnośnie kursowania autobusów komunikacji kolejowej wprowadzone na czas modernizacji linii nr 7 zostaną podane niebawem. Natomiast informacja o obsłudze połączeń realizowanych w czasie przebudowy odcinka linii nr 68, opublikowana zostanie bliżej przejścia w kolejną fazę inwestycji.