PKP Polskie Linie Kolejowe opublikowała harmonogram zamknięć torowych. Obok nieprzejezdnej linii nr 7, od wiosny nie będzie możliwy przejazd linią łączącą Lublin ze Stalową Wolą Rozwadów, duże ograniczenia wystąpią na wschodnim odcinku linii nr 2. Większe prace zaplanowano również na dwóch liniach lokalnych. Zatem w przyszłym rocznym rozkładzie przewoźnicy napotkają jeszcze więcej utrudnień w ruchu.
Na stronie narodowego zarządcy sieci linii kolejowych opublikowany został Sieciowy harmonogram zamknięć torowych planowanych do wykonania w rozkładzie jazdy pociągów 2017/2018. Z dokumentu opisującego utrudnienia na liniach kolejowych wynika, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami mają być prowadzone modernizacje i naprawy kolejnych linii kolejowych w województwie lubelskim.
Ciąg dalszy modernizacji linii nr 7
Kontynuowana będzie kompleksowa modernizacja linii nr 7, skutkująca wstrzymaniem kursowania pociągów na odcinkach Garwolin – Dęblin oraz Puławy Azoty – Lublin. Utrzymane zostało jednotorowe połączenie Zakładów Azotowych w Puławach z siecią kolejową, z utrudnieniami możliwy będzie przejazd po stacjach Dęblin i Lublin. Prace na linii nr 7 spowodują również przerwę w ruchu od 10 grudnia 2017 r. do 9 czerwca roku następnego na linii nr 67 Lublin – Świdnik. Wpłynął również na poruszanie się pociągów po łącznicach – na linii nr 579 Stawy - Dęblin nastąpi okresowe wstrzymanie ruchu, zaś na łącznicy Wisła – Wieprz pociągi będą kursowały po jednym torze. Prace na „siódemce” wpłyną również na ruch po linii nr 68 Lublin – Przeworsk oraz na lubelskim odcinku linii nr 26 Łuków – Radom.
Inne modernizacje
Przez 10 miesięcy przyszłego roku nie będzie przejezdny odcinek Lublin Zemborzyce – Stalowa Wola Rozwadów linii nr 68. Będzie to okresowym skutkiem modernizacji trasy wraz z jej elektryfikacją. Prace, które rozpoczną się 1 marca i potrwają do 31 stycznia 2019 r., będą jednak prowadzone w taki sposób, aby możliwa była obsługa stacji Kraśnik. Dlatego do 31 sierpnia na trasie Lublin – Kraśnik będzie wstrzymany ruch pociągów, potem taka sama sytuacja nastąpi na odcinku łączącym wspomniane miasto ze Stalową Wolą.
Modernizacja stacji Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol istotnie wpłynie na intensywnie wykorzystywaną w transporcie towarów i ludzi linię nr 2, stanowiącą fragment korytarza transportowego E20. Ruch kolejowy na odcinku Biała Podlaska - Chotyłów – Małaszewicze ma odbywać się z ograniczeniem prędkości do 50 km/h po jednym torze, zaś na stacjach po ograniczonej liczbie czynnych torów. Prognozowany czas trwania utrudnień to około rok.
Prace na przejazdach
Ponadto na wiosnę przyszłego roku odcinku Lublin – Dorohusk zaplanowano prace modernizacyjne na 9 przejazdach kolejowych. Prace na każdym z obiektów potrwają od 5 do 10 dni i będą skutkowały ruchem jednotorowym dwukierunkowym. Będą one wykonywane również na newralgicznym z uwagi na dość intensywny ruch pasażerski i towarowy (fragment jednej z tras objazdowych dla modernizowanej linii nr 7) odcinku Jaszczów – Rejowiec.
Modernizacje przejazdów kolejowo- drogowych wpłyną również na ruch pociągów na kliku innych liniach. Z tego powodu szerokotorowa „droga żelazna” z Dorohuska do Zawadówki zostanie zamknięta na łącznie 15 dni, ale w tym czasie przebudowanych zostanie 6 obiektów. Kolejne 3 przejazdy zmodernizowane będą na odcinku Łuków – Dęblin. Na ten czas ruch na wybranych szlakach ruch będzie prowadzony po jednym torze w obu kierunkach.
Nie zapomnieli o lokalnych liniach
Zarządca linii kolejowych planuje prace na liniach lokalnych we południowo-wschodniej części regionu. Zaplanowano je na dłuższych odcinkach linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne i nr 72 Zawada – Hrubieszów Miasto. Ciągłą wymianę podkładów i szyn, spawanie szyn oraz podbicie toru założono na odcinkach Zwierzyniec – Hrebenne (58 km) i Zawada – Werbkowice (ok. 50 km). Wykonanie robót ma nastąpić w miesiącach wiosennych i letnich, w przerwach między kursowaniem pociągów pasażerskich.