Od początku marca tego roku zacznie obowiązywać komunikacja zastępcza za pociągi pasażerskie, kursujące po lubelskim odcinku linii nr 68. Powodem jej uruchomienia jest przejście do kolejnego etapu modernizacji (wraz z elektryfikacją) fragmentu „drogi żelaznej” między Lublinem a Stalową Wolą Rozwadowem, który skutkuje brakiem przejezdności tego odcinka. W celu wyłonienia przewoźnika autobusowego Przewozy Regionalne prowadzą postępowanie przetargowe.
Przewoźnik realizujący kolejowe przewozy pasażerskie w regionie poszukuje wykonawcy zadania pod nazwą: „Wykonywanie kolejowej komunikacji zastępczej na odcinku Lublin Zemborzyce – Kraśnik/ Szastarka – Lublin Zemborzyce oraz Kraśnik – Szastarka / Zaklików – Kraśnik”. Zwycięzca przetargu będzie świadczył usługę zgodnie z przygotowanymi rozkładami jazdy. Zakłada się, że pojazdy komunikacji zastępczej w okresie realizacji zamówienia pokonają niespełna 300 tysięcy kilometrów. Początek rozpoczęcia kursowania autobusów nastąpi 1 marca 2018 r., a koniec – 31 stycznia 2019 r. Przewoźnik drogowy świadczący usługę musi dysponować 12 pojazdami (10 „podstawowych” i 2 rezerwowe), z czego dwa powinny być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Postępowanie ma charakter otwarty. Aby do niego przystąpić, należy złożyć ofertę do 12 lutego 2018 r. do godziny 10:00 w lubelskim oddziale Przewozów Regionalnych. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest najniższa cena. Od przystępujących do przetargu wymagane jest wadium w wysokości 22 tys. zł.
Rozkład jazdy
Jak wynika z dołączonego do dokumentacji przetargowej rozkładu jazdy komunikacji zastępczej, w stosunku do uruchamianych obecnie połączeń ich liczba nie ulegnie zmianie. Pod względem czasowym będą obowiązywały dwa zasadnicze warianty. Od 1 marca do 31 sierpnia tego roku autobusy zastąpią wszystkie pociągi (od stacji Lublin Zemborzyce) kursujące z Lublina do Szastarki, natomiast udający się do Stalowej Woli i Rzeszowa będą przesiadali się na stacji Kraśnik, aby kontynuować podróż składami kolejowymi. Od początku września do końca stycznia przyszłego roku autobusy zastąpią pociągi na odcinku Kraśnik – Szastarka – Zaklików.
Poszczególne kursy będą obsługiwane przez jeden do trzech autobusów. Duże zmiany dotyczą przystanków obsługiwanych przez pojazdy komunikacji zastępczej. Autobusy wprawdzie dojadą do stacji kolejowych (istniejących lub zlikwidowanych), natomiast w miejscowościach, w których zlokalizowane są kolejowe przystanki osobowe, pojazdy komunikacji zastępczej zatrzymają się na wymienionych „przystankach autobusowych”. Czas podróży z Lublina do Kraśnika wydłuży się o niespełna 30 minut.
Lubelskie komunikacją zastępczą stanie!
Jak informowaliśmy na naszym portalu, obok omawianej komunikacji zastępczej, od czerwca ubiegłego roku autobusy zastąpiły pociągi na lubelskim odcinku linii nr 7. Przewozy Regionalne Oddział Lubelski przeprowadził postępowanie przetargowe w celu wyłonienia przewoźnika autobusowego, o czym więcej można przeczytać
tutaj.
Zwycięzcą przetargu został podmiot działający pod nazwą Mariusz Franków Firma Handlowo-Usługowa z miejscowości Malawa koło Birczy (województwo podkarpackie).
Na marzec 2018 r. planowane są również ograniczenia w ruchu na linii nr 2 między Białą Podlaską a Terespolem. W tym przypadku ze wstępnych informacji (zmiany w kursowaniu pociągów nie zostały jeszcze ujawnione w ogólnodostępnych materiałach) wynika, że za pociągi regionalne komunikacja zastępcza będzie wprowadzona między Chotyłowem a ostatnią stacją na „dwójce”.
Więcej o pracach na odcinku linii nr 68 można przeczytać
tutaj.