Jak informowaliśmy na naszym portalu, zarządca nieruchomości kolejowych
udostępnił podróżnym dworzec Puławy Miasto. Przypomnijmy, że obiekt został gruntownie przebudowany, a jego otoczenie uporządkowane i odpowiednio wyposażone m.in. w stojaki rowerowe. Budynek został przystosowany dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się, a także dla osób niewidomych i niedowidzących. Na nowo urządzono okienka kasowe, które, jak czytamy w komunikacie prasowym, „mają obniżone blaty i są wyposażono w pętlę indukcyjną, która ułatwia komunikację osobom niedosłyszącym”.
Puławy z kasą PKP Intercity
Co istotne, na najważniejszym w ruchu pasażerskim przystanku położonym w Puławach, kasę planuje uruchomić PKP Intercity. Potwierdza to Marta Ziemska z biura prasowego przewoźnika. Nie będzie zatem takiej sytuacji jak w niedawno odnowionym budynku kasy przystanku osobowego Chełm Miasto, gdzie obecnie nie ma kasy biletowej.
Natomiast przynajmniej na razie w Puławach kasy biletowej nie zamierzają otwierać Przewozy Regionalne. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Zofia Dziewulska, Naczelnik Działu ds. Handlowych w Lubelski Oddział Przewozów Regionalnych, ma to związek z planowaną modernizacją linii kolejowej nr 7, podczas której planowane jest na 15 miesięcy zamknięcie dla ruchu kolejowego.
– Ze względu na brak ostatecznej decyzji organizatora przewozów dotyczącej organizowania przewozów publicznych na linii nr 7 w trakcie długoterminowego wyłączenia z ruchu kolejowego pasażerskiego odcinka Lublin – Dęblin Przewozy Regionalne nie planują uruchamiania kasy biletowej – wyjaśnia Dziewulska. - Planowano postawienie automatu biletowego, jednak wstrzymano się z decyzją do czasu rozwiązania wymienionego problemu – dodaje.
Dla województwa lubelskiego nie ma listy dworców do przebudowyPKP zapowiada modernizację ponad 450 dworców na terenie całego kraju. Jednak przynajmniej na razie nie wiadomo czy i jakie dworce zostaną przebudowane na terenie województwa lubelskiego.
– Trwają prace nad szerokim programem inwestycyjnym obejmującym swoim zakresem dworce w całej Polsce. Jednocześnie trwa weryfikacja wcześniejszych planów dotyczących inwestycji dworcowych, której celem jest jak najlepsze przygotowanie projektów. Zależy nam na tym, aby nowe i modernizowane obiekty były bardziej funkcjonalne i dostosowane do potrzeb klientów kolei oraz mieszkańców miast. PKP SA wytypowała 464 dworce, wobec których zidentyfikowano potrzeby inwestycyjne. Na razie jest jednak zbyt wcześnie, by mówić o szczegółach – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Katarzyna Grzduk, specjalista w Wydziale Prasowym Biura Komunikacji i Marketingu Polskie Koleje Państwowe SA.
Kolejne dworce dla samorządówNasza rozmówczyni potwierdza natomiast, że spółka nie wycofuje się z planów przekazywania wybranych dworców jednostkom samorządu terytorialnego. Obecnie trwają rozmowy nad przekazaniem obiektów w Niedrzwicy i Krzywdzie. Zmiana właściciela obiektów planowana jest na 2017 rok. Rozmowy z właściwymi władzami samorządowymi trwają odnośnie przekazania historycznych budynków w Chotyłowie i Rudzie Opalin.
Natomiast część jednostek samorządy terytorialnego nie była zainteresowana lub wycofała się z przejęcia budynków znajdujących na ich terenie. Dotyczy to gmin: Ryki (dworce w Leopoldowie i w Rykach), Lublin (Lublin Północ), Mełgiew (Minkowice), Wilkołaz (dworzec na stacji Wilkołaz), Szastarka (Szastarka) i Radzyń Podlaski (stacja Radzyń Podlaski w Bedlnie). Natomiast z przekazania dworca w Motyczu wycofał się jego zarządca.