Spółka zarządzająca infrastrukturą kolejową oraz prowadząca ruch po najdłuższej w Polsce linii szerokotorowej nr 65 Hrubieszów – Sławków Południowy LHS zapowiada realizację programu inwestycyjnego o wartości 850 mln zł. Jego celem jest zwiększenie przepustowości linii, poprawa bezpieczeństwa przewozów i pracowników oraz podniesienie jakości świadczonych usług. Kilka inwestycji zostanie wykonanych na terenie województwa lubelskiego.
Program inwestycyjnyJedyna spółka z Grupy PKP mająca swoją siedzibę w województwie lubelskim posiada program inwestycyjny do 2025 r.
– Planujemy dalszą modernizację infrastruktury i taboru. Dzięki nowym inwestycjom zamierzamy poprawić przepustowość linii i zwiększyć poziom przewozów. Rozbudujemy również zaplecze biznesowe: terminale i place przeładunkowe. Zamierzamy być partnerem dla przedsiębiorców, którzy planują rozwój eksportu na Wschód – informuje „Rynek Kolejowy” Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
Inwestycje w LubelskiemWśród planowanych prac znalazło się kilka zadań, które wykonane zostaną na Lubelszczyźnie. Jak podaje Agnieszka Hałasa, rzecznik prasowy PKP LHS, jesienią ubiegłego roku podpisano umowę na modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Zamość-Bortatycze LHS. Jej wartość to 24 mln zł netto. Więcej o zaplanowanych pracach można przeczytać
tutaj.
W planach są również inne prace, które zostaną wykonane w regionie. Spółka zamierza rozbudować stację Hrubieszów LHS. Wartość projektu oszacowano na ok. 53 mln zł. W ramach inwestycji zaplanowano rozbudowę układu torowego, m.in. budowę 4 torów stacyjnych, rampy fitosanitarnej wraz z drogą dojazdową do niej, oświetlenie i system kanalizacyjny.
Kosztem ok. 15 mln zł ma powstać mijanka Zamość Majdan LHS, przy której będzie możliwość wybudowania terminala przeładunkowego. W wyniku inwestycji wybudowane zostaną tory z infrastrukturą towarzyszącą (urządzenia sterowania ruchem, system telewizji przemysłowej, oświetlenie). Przygotowany zostanie także plac o powierzchni ok. 11 000 m kw. Budowa nowej stacji zwiększy możliwości logistyczne w Zamościu.
Kolejne prace zaplanowano na zamojskich Bortatyczach. Kosztem 8 mln zł ma powstać baza przeładunkowa. W ramach prac wybudowane mają zostać m.in. rampa, place ładunkowe o powierzchni ok. 46 000 m kw., hala magazynowa, budynek biurowo- socjalny. Teren bazy ma być oświetlony i monitorowany.
Inne zadania Jak podaje Agnieszka Hałasa, spółka wykona także inwestycje poza regionem. Wśród nich będą prace na terenie województwa podkarpackiego, gdzie zaplanowano budowę terminala intermodalnego w Woli Baranowskiej, oraz na Śląsku. W Sławkowie przewiduje się modernizację Euroterminala.
Istotnym zadaniem jest modernizacja lokomotyw. – W najbliższych latach Spółka planuje zmodernizować 10 lokomotyw typu M62, które zostały wyłączone z eksploatacji. Unowocześnienie taboru przyniesie wymierne korzyści w postaci zmniejszenia zużycia paliwa, skrócenia czasu przewozu towarów i poprawy bezpieczeństwa – wyjaśnia rzecznik prasowy PKP LHS.
Rosną przewozy… Jak podkreśla Agnieszka Hałasa, staraniem spółki zwiększyła się masa przewożonych ładunków. – W okresie styczeń – listopad br. wyniosły one ok. 9 mln ton towarów, co stanowi 2% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Jest to wynik wzmożonej pracy przewozowej – podkreśla.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, w celu dalszego zwiększenia przewozów PKP LHS działa na rzecz włączenia linii szerokotorowej nr 65 w tzw. Nowy Jedwabny Szlak. Jako pierwsza polska firma przystąpiła do Międzynarodowego Transkaspijskiego Korytarza Transportowego. Starania te mają na celu przejęcia choćby niewielkiej części przewozów między krajami Unii Europejskiej a Chinami. Jak podkreśla nasza rozmówczyni, podstawowym atutem spółki jest terminal w Sławkowie, „który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej, oferującym kontrahentom bardzo szerokie możliwości spedycyjne, wraz z usługą „door to door”. Więcej o zaangażowaniu PKP LHS w przewozy ładunków z Azji Południowo – Wschodniej można przeczytać
tutaj.